Kultur

Leif Ove Andsnes med egen festival

Pianist Leif Ove Andsnes starter sin egen kammermusikkfestival knyttet til Baroniet i Rosendal i Hardanger. Den første går av stabelen 11. – 14. august 2016.

– Idéen om en intimfestival som strekker seg over en langhelg har vokst fram som følge av kjærligheten jeg har for Baroniet Rosendal. Med etableringen av den nye konsertsalen blir denne idéen nå mulig å gjennomføre, sier Andsnes i en pressemelding fra Rosendal Kammermusikkfestival.

Andsnes har tidligere ledet Risør Kammermusikkfestival i 17 år.

LES OGSÅ: – Festivalen har vært en hjørnestein i livet mitt, sier Andsnes

Ny konsertsal

– For Leif Ove Andsnes er dette det perfekte stedet for en ny Kammermusikkfestival. Festivalen lanserer han i august 2016, i sammenheng med åpningen av en ny konsertsal på Baroniet Rosendal. I tillegg til konserter som vil foregå i de gamle salene på slottet, vil den fire dager lange festivalen også inneholde konserter på den nye scenen - en konsertsal med 400 seter - som nettopp er blitt innredet i låven på Baroniet Rosendal Avlsgård. På toppen av dette vil det foregå kveldskonserter i den gamle middelalderkirken fra 1250, Kvinnherad Kyrkje, og åpne foredrag og diskusjoner vil finne sted på dagtid, skriver Rosendal Kammermusikkfestival i pressemeldingen.

Spilt hver sommer

Leif Ove Andsnes har spilt regelmessig på Baroniet Rosendal i over 20 år. Den første konserten holdt han i 1992, og siden 1995 har han opptrådt på slottet minst en gang hver sommer. Baroniet Rosendal er et veldig spesielt sted kommenterer han, og musikk har vært en del av dette stedets kulturelle liv i generasjoner.

– Det er utrolig å tenke på hvordan kunstnere og musikere har krysset fjorden her i over tre hundre år. Blant de mange som tok turen, var komponistene Ole Bull og Halfdan Kjerulf og sannsynligvis også Edvard Grieg, sier han.

LES OGSÅ: Andsnes og Trio Mediæval på New York Times sin liste

Nye flygler

– Vi har også vært så heldige å få kjøpe inn to Steinway flygler, som jeg tilfeldigvis kom over da de ble restaurert. Det ene, som dateres tilbake til 1983, var faktisk det flygelet jeg brukte da jeg gjorde min første Schubert-innspilling for nesten 15 år siden (sonate i A-dur, D959). Det vil bli spesielt å se dette instrumentet i samme omgivelser som den eksisterende historiske samlingen av instrumenter ved Baroniet Rosendal, som blant annet består av et Pleyel-klaver fra 1860, sier Leif Ove Andsnes.

LES OGSÅ: Bergensfest til siste tone

Franz Schubert

Som det første temaet for festivalen har Andsnes valgt året 1828. Da Franz Schubert døde den 19.november 1828, bare 31 år gammel, etterlot han seg hele 1500 verk. Til tross for alvorlig skydom mot slutten av livet, fikk ikke dette noen påvirkning på kreativiteten hans. Schubert komponerte derimot noen av sine mest bemerkelsesverdige verk de siste månedene før han døde. Under hver av festivalens konserter vil minst ett av Schubert sine verk fra 1828 bli spilt: Schwanengesang, Klaver Trio Nr. 1 & 2, Strykekvintetten, Fuge i e-moll og Fantasie i f-moll for firhendig klaver og sist, men ikke minst, den gripende og livsbekreftende Der Hirt auf dem Felsen.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur