Kultur

La sin Stradivarius i skapet

Christian Tetzlaff tilhører den ypperste elite blant verdens fiolinister. Men han spiller på en moderne Greiner-fiolin som han mener er bedre enn Stradivarius.

For syvende gang er han i Risør under musikkfestivalen, dog for første gang som kunstnerisk 
leder. Over frokosten på Risør hotell slår han bare ut med armene og favner himmel og hav når han får spørsmålet om hvorfor:

– Her er det jo 25 pluss og sol, alltid! Vel, været skifter, men Risør er en vidunderlig by med et vennlig publikum. Noen er vant til kammermusikken og kommer ofte på konserter, andre er mer fremmed for musikken, kanskje fra stedet her, som har hørt at noe skjer. Dessuten møter jeg alltid fantastiske artister i Risør som det er flott å spille sammen med.

LES OGSÅ: Risør for talentfabrikk for blåsere med Tine Thing Helseth

Andsnes-venn

Tetzlaff er en nær venn av Leif Ove Andsnes, som i en årrekke var en av de kunstneriske lederne i Risør. Begge er ettertraktede musikere på den internasjonale scene.

– Det var Leif Ove som inviterte meg hit første gang, for 25 år siden, og jeg kommer jevnlig tilbake. Det er en god tradisjon.

– Jeg hørte dere spille sammen i Reykjavik i 2010, og det ble en konsert som det ennå går gjetord om på Island. Leif Ove er savnet i Risør, når kan vi høre dere sammen igjen under kammermusikkfesten?

– Det kan naturligvis skje igjen, og det ville gledet meg. Vi opptrer jo jevnlig sammen, på mange ulike steder over hele kloden.

LES KOMMENTAREN: Fornyelse i Risør

Blindtester med fiolin

Som fiolnist i verdensklasse disponerer Tetzlaff både to fioliner fra mesteren Stradivari og en av Guarneri. De er regnet som verdens ypperste fiolinbyggere. Likevel har han i 20 år spilt på en fiolin fra vår egen tid. Greiner er navnet; Stefan-Peter Greiner ble født i Stuttgart for 52 år siden.

– Stradivar og Guarneri har bygd fantastiske fioliner, men i blindtester har min Greiner gått helt til topps. I en test i Paris for noen år siden endte Stradivarius sist; bare når man vet at det er en Stradivarius, går den til topps. Verden har fått mange fantastiske instrumenter fra de to italienske mesterne, men det kan også lages ypperlige instrumenter i vår egen tid.

Bach

Ikke minst gjennom sine mange fortolkninger og CD-innspillinger av Bachs sonater og partitaer for solofiolin har Tetzlaff stått frem som en av vår tids fremste fiolinister. Bach er sentral i hans musikalske univers.

– Musikk er for meg å dele, vi gleder oss sammen over det vi hører. Ingen har sagt og gjort dette så vakkert som Bach. Han bidrar til at det blir skapt kontakt mellom mennesker fra ulike steder og tider. Som musiker ønsker man å komme i kontakt med folks sjel, folks indre følelser. Bach sprenger grenser og binder sammen; man behøver ikke være protestant, lutheraner, for å forstå hva han vil si.

– Du skal ha sagt at Bachs musikk aldri slutter å be?

– Har jeg sagt det? Jeg vil heller si at for Bach var Gud alltid til stede i musikken. Hans musikk er ofte ikke gjennomsyret av bønn, det kan gjerne være desperasjon, sinne, savn, sorg. Men hans musikk angår oss, den beveger oss.

Jon Magne Lund

kultur@vl.no

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur