Bøker

– Kvinners ­aldring har vært fraværende i litteraturen

Det siste tiåret har det vært en oppblomstring av skjønnlitteratur om det å eldes. – Vi trenger nye betegnelser for å utvide forståelsen av alderdom, sier forfatter Wencke Mühleisen.

– Tenker du på alderdom som en følelse eller en konkret alder?

Det er forfatter Eivind Hofstad Evjemo som spør, etter at vi har spurt om alderdommens plass i forfatterskapet hans. Vi blir svar skyldig, men kanskje er det ­akkurat dette vi prøver å finne ut av.

Død og erindring er grunn­temaer i litteraturen, men selve den kroppslige og mentale erfaringen av å bli gammel er det skrevet mindre om. Eldrebølgen, det faktum at vi lever lenger enn noen gang, gjør at erfaringen av å eldes har kommet tettere på. Ifølge lederen for forskningsprosjektet Aldring i kulturhistorisk perspektiv ved UiB, Margery Vibe Skagen, har vi det siste tiåret sett en oppblomstring av skjønnlitteratur om det å eldes.

Blant de siste eksemplene fra Norge er Liv Køltzovs Melding til alle reisende (2015) og Wencke Mühleisens All gjeldende fornuft (2017).

Noe man gjør

Alder er ikke bare noe som skjer med kroppen, men noe man gjør, tenker og føler, mener Wenche Mühleisen.

Mühleisen er forfatter, skribent og tidligere performancekunstner, men jobber også som kjønns- og medie­forsker ved UiO.

– Mangler litteraturen skildringer av selve erfaringen av å eldes?

I høyeste grad, og særlig kvinners aldring. Dette er erfaringer som har hatt lite plass i den kanoniserte, gjeldende litteraturen. Vi har lite språk for disse erfaringene, sier Mühleisen.

Vi stiller henne det samme spørsmålet som Eivind Hofstad Evjemo stilte oss: Er alderdom også en følelse?

– Alder er ikke bare noe som skjer med kroppen, men noe man gjør, tenker og føler. Og hvordan man gjør det, avhenger av språk, kultur og normer som vi interagerer med. Slik får erfaringer og følelser et mulighetsrom.

LES OGSÅ: Når de eldste logger på

Ekstremt positivt eller negativt

Margery Vibe Skagen ved UiB kan bekrefte at kvinners aldring i litteraturen har hatt mindre plass – og vært ansett som mindre interessant – enn menns.

– Synet på alderdom har gjerne­ vært ekstremt positivt ­eller negativt. Det idealiserte bildet kan knyttes til ord som senior, seigneur, senator. Disse ordene kommer fra det latinske senex, «eldre», men brukes som betegnelse for den vise mannen og den herskende herren. I motsatt ende har alderdom vært sett som utelukkende forfall: ikke verdighet, men tap av verdighet, forklarer Skagen.

Noe av det som har gjort det interessant å skrive om alderdom for Eivind Hofstad Evjemo, i bøker som Kvelningsminner (2016) og debut­romanen Vekk meg hvis jeg sovner (2009), er situasjonen­ der mennesket plutselig trenger samfunnet rundt seg på en ­annen måte enn tidligere.

– Nå snakker jeg om en institusjonell alderdom, og det er ikke alle som opplever det. Men behovet for pleie, og hva som da tilbys, synes jeg er interessant. Det kan innebære både omsorg og noe ganske nådeløst, sier Evjemo.

I Kjersti Annesdatter Skomsvolds debutroman Jo fortere ­jeg går, jo mindre er jeg, også denne fra 2009, møter vi Mathea Martinsen fra Haugerud i Oslo.

– Hvorfor valgte du en gammel dame som hovedperson og forteller?

– Mathea tenker mye på døden,­ og det gjorde jeg også da jeg skrev boka, selv om jeg var 20 år gammel. Jeg var syk, og følte meg gammel, forteller Skomsvold, og legger til:

– Virginia Woolf skrev essayet «Om å være syk» i 1926, blant annet om hvordan det å erfare­ sykdom forandrer tankene. Med alderdom kommer også nye erfaringer, det kan handle om å være isolert, miste sine nære, ­eller sykdom; alt dette er opplevelser som kan forandre tankene.­

LES PÅ VERDIDEBATT: Om å eldes i en fremmed verden

Ukonvensjonell alder

Forfatter Liv Køltzow tror det er et stort litterært hull å fylle når det kommer til aldring og alderdom.

Liv Køltzows roman Melding til alle reisende handler om Kaja Baumgarten. 56 år gammel får hun ­beskjed om at hun har Parkinsons sykdom, som Køltzow selv har. Boka handler allikevel ikke bare om aldring og sykdom, men også om kunst og forelskelse.

– Jeg vet ikke hvor glad jeg egentlig er i folk som oppfører seg som den konvensjonelle ­alderen sin, sier Køltzow med en latter.

– Kaja er 56 år gammel, men hun oppfører seg som en forelska tenåringsjente. Det er vanskelig, både for meg og leserne, å plassere disse erfaringene. I hvilken alder og i hva slags kropp hører de hjemme?

Tidlig alderdom

I Det avbrutte­ bildet fra 2002 er Køltzow også inne på temaet tidlig alderdom og motviljen til å gå inn i et nytt stadium av ­livet. Hovedpersonen Hanna ­fører ­ordet:

«Det var for sent, ja, for sent å gripe ut etter den levemåten som de siste årene hadde stått for henne som en mulighet (...) Det gjaldt å føre samtaler om bagateller, å avslutte samværet før det ble for kronglete, spare seg, leve, men likevel ikke leve, for tidlig aldring (...)» og allikevel fortsetter Hanna å hengi seg til for­elskelsen i Stig, kunsten og livet.

Køltzow tror det er et stort litterært hull å fylle knyttet til denne tematikken, for den som får en god romanidé.

– Selv om det er helt pyton å måtte velge seg ett tema for en bok! For meg kom tematikken snikende, som noen originale alderdomserfaringer, sier hun.

LES OGSÅ: Ingen vil bli gamle lenger

Språket skjelner ikke

Mens vi har flere ord for alderstrinn­ene fram til man er 50: barndom, tenår, ung-voksen, voksen og så videre, mener Wencke Mühleisen at språket vårt blir fattigere med en gang man er over i «middelalderen».

– Det er stor forskjell på erfaringen av å være 60 og å være 90, men har vi språk for å skjelne mellom dette? spør hun, og legger til:

– En 60 år gammel kvinne i dag kan være på høyden i livet, karrieren og kan regne med 40 livsår til.

Mühleisen understreker at ­ettersom vi lever lenger enn før, begynner alder å bli en mer ­vesentlig kategori.

– Alderdomserfaringene vil få en bredere plass i kulturen, slik det for eksempel er skildret i Doris Lessing sine romaner om aldrende kvinner. Men vi trenger nye betegnelser for å utvide forståelsen av alderdom.

Mangelen på språk er én av grunnene Mühleisen trekker fram for hvorfor vi begynner å stamme og stotre når vi skal snakke om aldring. Det andre er frykten for å fornærme noen.

– Alderdom er knyttet til personlig skam, enda aldring ikke er noe man velger. Som kjønnsforsker synes jeg det er interessant at det for eksempel er så stille om overgangsalderen og at aldersdiskriminering enda er et så uutforsket felt.

I 1970 utkom Simone de Beauvoirs store­ essayverk Alderdommen på fransk. Her viste Beauvoir blant annet hvordan kulturen har fått oss til å se «den gamle» som noe fremmed, Den andre.

Margery Vibe Skagen mener også at mange har en tendens til å se de gamle bare som gamle­, uten individuelle trekk, fordi man gjerne vil distansere seg fra en tilværelse som oppfattes som skremmende og preget av utenforskap. May Sarton beskrev alderdommen som «et fremmed land med et ukjent språk».

– Det er en oppgave for litteraturen, og for kulturhistorien, å utforske dette landskapet og gjøre alderdommens språk mindre ukjent for oss, sier Skagen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker