Den tsjekkiske kunstneren Pavel Büchlers verk «The problem of God» består av ei bok, der kunstneren har skjøvet et gammelt forstørrelsesglass inn mellom boksidene, så ordet invisible (usynlig) blir synlig og speilvendt i forstørrelsesglasset. På den måten gjør verket det usynlige synlig ved hjelp av et fysisk prinsipp.
Da kurator Isabelle Malz så «The problem of God» for første gang, fikk hun ideen til å lage en hel utstilling som tar for seg kristne symboler og referanser i en sekulær kontekst. I forrige uke åpnet utstillingen som har fått tittel etter Büchlers verk, på Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen i Düsseldorf.
– Med dette verket setter Büchler et humoristisk og tvetydig søkelys på et av hovedproblemene med metafysikken: At det usynlige ikke kan bli synlig. Samtidig refererer verket til det usynlige gjennom en optisk illusjon, som lar fysikken og meta- fysikken kollidere på en sjarmerende måte, sier Isabelle Malz.
– Verket stiller også spørsmålet om hvem som faktisk har problemet nå: Gud, fordi han er usynlig? Eller er det overført til oss som tviler på ikke-synlige fenomener?
LES OGSÅ: Kunstner vil skape visuell liturgi
Ikke religiøs kunst
«The problem of God» er et av 120 verk som vises på utstillingen.
– Her viser vi hvordan vi kan finne igjen symboler fra det kristne bildespråket som er en del av vår kollektive hukommelse, i arbeidet til dagens kunstnere, men med en ny kompleksitet og tvetydighet, sier Malz.
Kuratoren understreker at utstillingen ikke viser religiøst motivert kunst.
– Kunsten er tvert imot representanter for mange kunstverk i dag som bruker kristne elementer og ritualer, sammen med en mengde andre referanserammer, som universelle symboler tatt ut av sin opprinnelige kontekst, sier Malz.
Hun forteller at utstillingen tar opp mange temaer, fra de fundamentale, eksistensielle spørsmålene i livet og de filosofiske og åndelige utfordringene det innebærer, via humoristiske og kritiske blikk på enkelte sider av religion og tro, til utforskning av kunsthistoriske og bildemessige tradisjoner.
LES OGSÅ: Laget paveportrett av 17.000 kondomer
Danner grunnlag
Isabelle Malz tror det er flere grunner til at mange kunstnere i dag tar for seg religion på en kritisk måte. Religion er aktivt til stede i politikken og i mediene, og de største religionene vokser på verdensbasis.
– Samtidig som katolisismen, islam og pinsebevegelsen sprer seg i Afrika, klager de store, kristne kirkene i Europa på at medlemstallene er stadig synkende, sier Malz, som likevel mener at religion er en viktig del av sekulariserte samfunn, fordi religion brukes som rettferdiggjøring og maktmiddel.
– Religionens etiske og sosiale verdier danner grunnlaget for utallige synspunkt i samfunnet, og er også et fundament for vår kultur og historie, sier Malz.
LES OGSÅ: Bruker tungetale som kunst
Ny kontekst
Et av verkene som er med i utstillingen er laget av den finske kunstneren Eija-Liisa Ahtila. Filmen The Annunciation (Bebudelsen), rekonstruerer den kjente bibelfortellingen der jomfru Maria får besøk av en engel som gir henne beskjed om at hun skal føde Guds sønn. Men i Ahtilas versjon spiller sosialklienter rollene. Filmen spør om vi fortsatt ville sett hendelsen som et mirakel dersom dette hadde skjedd i dag.
– I denne filmen har det hellige blitt verdslig og alminnelig. Ahtila beskriver det som et trygdesystem, sier Malz.
Kuratoren forteller at hun har styrt unna den uttalt blasfemiske kunsten i utstillingen, fordi hun syns den er uinteressant.
– Mange av verkene setter den kristne ikonografien og symbolene i en ny kontekst. Ikke bare for å gi dem ny mening, men for å framkalle spørsmål, irritasjon og kanskje også noen svar.