Kunst

Kunstgrep på kristne festivaler

Sommerfestivalene satser mer på kunst enn tidligere. – Gud er større enn ordene, da trenger vi også kunstens språk, sier festivalsjef Arne Christian Konradsen.

Kunst vil være godt synlig under sommerens Areopagosfestival. I tillegg til daglig kunstperformance, bys det på utstillinger og samtaler med kunstnerne ledet av kurator Alfred Vaagsvold. 
Oslo-menigheten Sub Church inviterer til Så 2018 der Kari Ann Lending skal ha utstilling. I omtalen heter det at hennes kunst kan gi impulser som igangsetter forandring.

Maleren, billedhoggeren og installasjonskunstneren Alfred Vaagsvold fra Lista har vært kunstner siden 1970-tallet. Han har lenge også vært med i Areopagos’ arbeid i kunst- og kultursenteret TCG Nordica i Kunming, Kina. For to år siden var han festivalkunstner, og i år er han festivalens kurator. På et møtested der meditasjon og dialog er viktig, mener han kunsten må være til stede. Til festivalen har han invitert tre andre kunstnere som alle har deltatt på det kinesiske kunstsenteret.

– Festivalens tema er «Hvor er det blitt av sjelen». Da er det fint å ha med kunstnere som jobber med åndsverk, sier Vaagsvold.

Familie

Fra Kina kommer Lou Fei som er kunstnerisk leder på senteret i Kunming. Han skal medvirke med performancer og viser også noe av sin egen kunst. Familien Raen Thomassen er sterkt representert. Barbro Raen Thomassen skal vise en serie tegninger kalt Not Wanted der svartlistede planter assosieres til uønskede flyktninger. Datteren Mirjam Raen Thomassen arbeider med lysreflekterende stoff og skal stille ut lysbokser i et eget rom. Tore Thomassen skal ha konsert, og hele familien deltar i kunstnersamtaler.

Barbro Raen Thomassen har i mange år vært engasjert som kunstner under Korsveifestivalene. Hun har også utsmykket Bøler nye kirke i Oslo, foruten kapellene ved Sandom retreatsenter og Prestegården i Vigmostad.

– Det virker som det er blitt en sterkere kunstbevissthet. Samtidig ser jeg eksempler på hjelpeløse uttrykk for et ønske om å ha kunsten med, der man ikke har innhentet nok hjelp til gjennomføringen, sier hun.

LES OGSÅ: Vil utvikle kulturtorg

Før språket

På 1980-tallet fikk Alfred Vaagsvold en forespørsel fra presten Gunnar Thelin om han kunne bidra med kunst til en høsttakkefest. I dag forteller han at den henvendelsen ble et vendepunkt i hans forståelse av egen kunst.

– Det nye nå er at kunsten blir en kraftigere og synligere del av festivalen. Det er ikke en fritidsaktivitet eller et tilskudd, men en del av hovedinnholdet, sier han.

Vaagsvold kobler kunstsatsingen til Areopagos sin vektlegging av dialog som kommunikasjonsform.

– Dialog er avgjørende for å kunne lytte til hva det er vi tenker og tror. Kunsten er en dialogform der bildet ligger før ordet. I Kina kunne jeg ikke språket, men jeg kunne male bilder som kommuniserte, sier han.

Også festivalsjef Arne Christian Konradsen mener samtidskunsten kan si noe som ord ikke kan.

– Kunstneres deltakelse har vært viktig i Areopagos hele tiden. Den teologiske motivasjonen ligger i at det at Gud er større enn ordene. Da trenger vi også et språk som utvider slik kunsten kan, sier Konradsen.

I 2014 var det Hilmar Fredriksen og Anne Rolfsen som var festivalkunstnere. Da deltok også musikerne Tord Gustavsen og Carl Petter Opsahl.

Moderne uttrykk

Vaagsvold minner om at kirken lenge ikke våget å slippe til kunstnere. Han viser til Adolph Tidemands altertavle i Bragernes kirke som er blitt kopiert i 70 andre kirker. Menigheter tenkte at fikk man bare det bildet, kunne man være trygg på kunsten.

– Det som har skjedd i nyere tid er kanskje en åpning for at også den moderne kunsten kan kommunisere slik for eksempel Jacob Weidemanns abstrakte kunst gjør det i Alfaset kapell, påpeker Vaagsvold.

– Hva har kirken gått glipp av?

– Man har gått glipp av dialogen. Det finnes mange eksempler på at det har vært vellykket. Mange spurte seg om det strålende ikonet til Kjell Pahr Iversen hørte hjemme i en kirke. Når det nå hører hjemme i Vanse kirke, blir andre versjoner av motivet preget av kirketilhørigheten, sier Vaagsvold.

Ikke bare musikk

Sub Church henter inspirasjon blant annet fra den tyske Jesus-festivalen Freakstock som på sin nettside siterer Pablo Picasso: «Kunsten vasker hverdagens støv bort fra sjelen.» Gunhild Sannes Larsen er kurator for kunstprogrammet sommerens Så-festival. Festivalsjef Tåran Reindal sier det er fint å prøve å sidestille kunstneriske uttrykk.

– Vi er en musikkfestival, men håper at andre uttrykk vil vokse. Alle kunstuttrykk kan ha noe for seg både for troen og for formidlingen av den. Derfor vil vi gi rom for ulike utrykk, sier Reindal.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst