Kunst

Kunst som kommuniserer

Daglig leder i Kulturbyrået Mesén tror private aktører er mer bevisste på å bruke kunst som kommunikasjon.

– Vi trenger mesenene. Vi trenger mer penger til innkjøp, sier Vibeke Christensen.

Hun er daglig leder i Kulturbyrået Mesén, en privat aktør i kunstfeltet som har arbeidet med kunst i offentlig rom i 20 år.

– Men hvilke avtaler som ligger til grunn er vesentlig, sier hun, uten å ville kommentere avtalen mellom Fredriksen-familien og Nasjonalmuseet.

Debatten om privat og offentlig finansiering av kunst blusset opp igjen da Aftenposten 19. juni skrev at søstrene Kathrine og Cecilie Fredriksen, døtre av skipsrederen John Fredriksen, har inngått en avtale med Nasjonalmuseet verdt flere hundre millioner.

Oslo S

En av Meséns største kunder er det statlige selskapet Bane NOR Eiendom. Mesén har kuratert og produsert kunsten som har vært stilt ut på Oslo Sentralstasjon siden 2001.

– Er dere et mellomledd mellom privat og offentlig?

– Vi er avhengige av både private, kommunale og statlige aktører. Vi er ikke bare et mellomledd, men en kurator og produsent av kunst i det offentlige rom.

Christensen ler og sier at om vi har tenkt å spørre om hvilke føringer oppdragsgivere setter, så er Meséns erfaring at det er lite føringer annet enn at de må være bevisste på at kunstneren kommuniserer med et bredt publikum i et offentlig rom, som ikke har oppsøkt et kunstgalleri.

Skal kommunisere

– Er mer av kunsten vi ser i det offentlige rom plassert der gjennom private aktører enn det vi er klar over?

– Jeg tror ikke folk flest er så opptatt av det. God kunst kommuniserer uavhengig av om den er privat, kommunal eller statlig eid. Men kanskje private aktører har vært mer bevisste på å bruke kunst som kommunikasjon.

– Hvordan da?

– Det er hele tiden en kamp for å være synlig. Hvis man for eksempel skal kuratere kunst i et offentlig rom, tar du andre valg enn på et kunstmuseum.

Bevisst rollen

– Det later til å være en skepsis blant det norske folk til private aktører på kunstfeltet. Hvordan opplever dere det?

– Er det gjort noen undersøkelser som viser statistikk på at det er en oppfatning hos det norske folk, eller er det mediene som fremstiller det slik? Hvem ser og hvem spør?

Christensen trekker frem Ringnes' skulpturpark på Ekeberg, som også vakte debatt da den skulle etableres, men som i hennes øyne har vist seg å være et vellykket prosjekt.

– Men det er viktig at man har hatt et bredt organisatorisk grep om det, med gode, kunstfaglige rådgivere. Og man skal være bevisst hvilken rolle man har, og være tydelig og åpen i kommunikasjonen, legger hun til.

---

Mesén

  • Kulturbyrå opprettet i 1999.
  • Jobber med kuratering, kunstproduksjon, pressearbeid og formidling av kunst.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst