Kunst

Kunst slår kino og TV

I Århus går folk i et kunstmuseum langt oftere enn i Oslo. – Folk velger oss før TV og kino, sier museumsdirektør Erlend Høyersten.

Kunstmuseet Aros satt ny publikumsrekord i fjor med 569.324 besøkende. Også byens nye museum Moesgaard hadde over en halv million besøkende. Det er oppsiktsvekkende tall særlig med tanke på at Danmarks nest største by har 323.000 innbyggere.

van Gogh-suksess

I Oslo er både Munchmuseet og Astrup Fearnley Museet fornøyde med fjoråret. Sistnevnte solgte 130.000 billetter. Munchmuseet hadde suksess med utstillingen Munch + van Gogh og tellet 254.000 gjennom dørene. Vi minner om at Oslos befolkning har passert 600.000. Munchmuseets suksess går ikke til hode på ledelsen. I år budsjetterer de med 175.000.

– 172.000 besøkte van Gogh-utstillingen alene. Vi har et godt program i år, men tror ikke vi vil klare det samme for 2016, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Gitte Skilbred ved Munchmuseet.

LES MER: Nå er det sansene, ikke bare fornuften, museene henvender seg til

Først med det nye museet i Bjørvika, tror hun det er mulig å nå en halv million besøkende. I dag har museet en kapasitet på 500 besøkende inne i museet til samme tid. I det nye museet vil kapasiteten være 2000. Der vil det også være rom for flere utstillinger og aktiviteter.

Nasjonalmuseet i Oslo nådde nesten 600.000 besøkende i fjor. 370.000 besøkte Nasjonalgalleriet. Nasjonalmuseets øvrige besøkende fordeler seg på museets virksomhet rundt i landet samt publikum til Museet for samtidskunst, Kunstindustrimuseet og Arkitekturmuseet. Mens Aros-museets tall er solgte billetter, teller Nasjonalmuseet alle som går gjennom dørene. Besøker du en kafé på Nasjonalmuseet, telles du som besøkende.

LES MER: Her er kirken som ble moské før den ble kirke

Stolt av Århus

Aros-museets norske direktør Erlend G. Høyersten er meget stolt av tallene.

– Vi er ikke bare stolte av Aros, men av Århus og av å være en del av den kulturelle oppblomstringen i byen, sier han om byen som forbereder seg på å være europeisk kulturby neste år.

– Århusianerne har Danmarks største kulturforbruk per innbygger. Kulturinteressen har vokst fordi byen har institusjoner som leverer kvalitet, og som ikke er redd for å skape gode opplevelser. Vi snakker sammen med og ikke ned til vårt publikum, sier Høyersteen.

Han imøtegår på den måten kritikken om at Aros har bygd sin suksess utelukkende på å fri til publikum. Ambisjonen er å bli et av de viktigste kunstmuseene i verden, og det kan ikke oppnås uten det direktøren kaller «faglig integritet og relevans.»

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Besøksturbo

Diana Bach er radiovert for Danmark Radios program Kultursøndag. Hun bor i Århus og kjenner kulturlivet godt.

– Også de mindre museene kan melde om svært høye besøkstall. For Aros handler det både om selve bygningen og om de utstillinger de viser. Bygningen ligger midt i Århus og var allerede et populært sted da de i 2011 åpnet Olafur Eliassons regnbue på taket. Det satte en turbo på besøket. Alle som besøker Århus, skal se byen gjennom regnbuen på toppen av Aros, sier Bach.

Hun betegner museet utstillingsprofil som tidvis «meget folkelig».

– Noen ganger blir det møtt med kritikk fra kunsteliten, men det har vært populært hos publikum. Dronningen og hendes gemal har hatt utstilling, formel-1 racerbiler har vært utstilt og sist er det Monets kunst som har trukket et stort publikum, sier Bach.

LES OGSÅ: Tror Theodor Kittelsen står på randen av sitt internasjonale gjennom­brudd

Dobbel suksess

Erlend Høyersten hører fra tid til annen at museet kjører safe med sin utstillingsprofil. Han minner om at dronning-utstillingen var i 2013 og formel 1 i 2006. Monet-utstillingen stod for en tredel av suksessen i fjor.

– Vi tar stadig vekk sjanser. Slik opplever publikum at vi vil noe med det vi gjør. Bare på den måten vil de kunne se, tenke og erfare noe de ellers ikke ville ha gjort, sier han.

Han advarer kunstinstitusjoner mot å etablere eksklusivitet ved å ekskludere.

– Det dummeste vi kan gjøre er å få folk til å føle seg dummere når de har besøkt oss. Folk velger oss før TV og kino, sier Høyersten.

LES OGSÅ: – Melgaard slår Munch i hjel

Solgte billetter

Museene i Oslo er også svært fornøyde med 2015. Etter sitt tredje år i praktbygget på Tjuvholmen, meldte Astrup Fearnley om suksessår med 130.000 besøkende.

Museets direktør Gunnar B. Kvaran er godt fornøyd med oppslutningen. Han stiller seg spørrende til at både Nasjonalmuseet i Oslo og museene i Århus kan operere med tall på over en halv million besøkende.

– Hos oss er det veldig klart at disse tallene er solgte billetter, sier han.

Neste år regner Astrup Fearnley med en økning til 150.000, og direktøren tror det er realistisk å regne med en vekst til opp mot en kvart million i løpet av de neste tre-fire årene.

– Jeg kjenner godt til Århus. De kan ha flere ustillinger i året. Vår stramme økonomi gjør at vi har tre utstillinger i året, sier han.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Gratulerer Århus

Etter at vi har forelagt Aros-direktøren innvendingen fra Oslo, opplyser Høyersten at Aros-tallene er basert på betaling. Om de teller med de som bare er innom, er tallet skyhøye 816.000 besøkende.

– Jeg synes det er fantastisk det de har fått til. Vi har vært der på besøk for å se hvordan de har fått det til. Vi skal også kunne klare å bli attraktive på samme måte. Jeg tror hele Århus har lykkes i å gjøre byen til et attraktivt sted å besøke, sier Gitte Skilbred ved Munchmuseet.

Også markedssjef Torgeir Husby ved Nasjonalmuseet lar seg inspirere av Århus-suksessen.

– Vi ser hva de får til. De har et helt annet bygg, og de har vært veldig flinke. Vi tror vi skal matche – og overgå - besøkstallene deres når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2020, sier Husby.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst