Kunst

Kunst med politisk ytring

– Jesus ville mislikt norsk flyktningpolitikk, sier poeten Jan Erik Vold. Sammen med komponisten Egil Kapstad urfremfører han mandag et verk om flyktningtragedien.

Flyktningkrisen gjør stadig nye nedslag i kunsten. Bildekunstneren Vanessa Baird er blant dem som tidligere har gått inn på krisen i sitt kunstnerskap. Vårt Land skrev denne uken om Aslak Borgersrud, som i en ny låt oppfordrer til proformaekteskap for å hjelpe flyktninger inn i landet. Mandag urfremfører poeten Jan Erik Vold og komponisten Egil Kapstad et verk om flyktningtragedien under KKKK-festivalen i Kristiansund. Det skjer i kirkerommet.

– Kirken har markert seg på en mye bedre måte enn norske myndigheter når det gjelder dagens flyktningsituasjon, sier Vold, som regner kirken som en viktig fellesarena.

– Kirkerommet inngyder respekt og høytidelighet. Selv små barn merker det intuitivt. Heldigvis er det fortsatt forskjeller mellom et kirkerom og et lærerværelse.

LES OGSÅ: Slik påvirker terroren oss - selv om den er langt unna

Følg oss på Facebook og Twitter!

Tragedie

Egil Kapstad har skrevet et nytt verk, Flyktning, basert på tekster av Jan Erik Vold for et ensemble på åtte musikere­. Verket har fått undertittelen Nåde Kjærlighet Håp, og fremføres i Kristiansund, Sunndal og Surnadal under Kristiansund Kirke Kunst Kulturfestival som åpner i helgen.

– Flyktningsituasjonen er den altoverskyggende tragedien i vår tid. Derfor valgte jeg den som bakteppe for det nye verket. Jeg har plukket fra Jan Eriks tekster, og håper musikken min gir en viss mening sammen med hans diktning. Saken i seg selv fordrer en del vemod, og noe vil ha et mer hissig preg. Men jeg søker også etter noe lyst. De tre stikkordene – nåde, kjærlighet og håp – hører hjemme i kirkerommet og gir meg et springbrett inn i musikken jeg vil formidle, sier Egil Kapstad.

Konserten åpner med at Jan Erik Vold leser fra sin fars tekst fra 1938. Ragnar Vold var utenriksredaktør i Dagbladet og skrev flere kritiske artikler om det som bygget seg opp i Tyskland på 1930-tallet.

Jan Erik Vold trekker paralleller fra farens tekst til dagens situasjon.

Nansens land er en tekst med klar link til flyktningsituasjonen i dag. Fridtjov Nansen gjorde en enorm innsats for de statsløse etter 1. verdenskrig, og Nansen-passene fikk gyldighet i hele Europa. I dag gjør vi det motsatte. Vi kan ikke kalle oss en fremtredende fredsnasjon når vi tar imot 10.000 flyktninger, mens Sverige tar det tidobbelte, mener Vold.

LES OGSÅ: «Med disse låtene er Sigvart Dagsland best i landet»

Maria Amelie

Egil Kapstad og Jan Erik Vold har lang fartstid både som venner og i jazzmusikken. Ett av diktene som Kapstad har satt musikk til, er skrevet for Maria Amelie, den russiskfødte forfatteren og journalisten som levde som papirløs flyktning i Norge i mange år. Hun ble arrestert etter et foredrag på Nansenskolen i 2011, 150 år etter Fridtjov Nansens fødsel. (Hun har nå fått lovlig opphold i Norge).

– Slik åpnet Norge Nansen-året. Blues for Maria Amelie er et dikt rettet mot den norske selvtilfredsheten, og bygger på Aksel­ Sandemoses Jantelov, sier Jan Erik Vold.

LES OGSÅ: «Med disse låtene er Sigvart Dagsland best i landet»

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst