Film

Kristen strømmetjeneste vokser i Norge

I kappløpet om strømmepublikummet, vokser også den lille, kristne strømmetjenesten New Faith Network. – Seertallet doblet seg gjennom pandemien, forteller innkjøpsansvarlig.

I jungelen av strømmetjenester, finnes det én som skiller seg spesielt ut. New Faith Network tilbyr hundrevis av kristne filmer og serier, og lover et «trygt, kristent miljø for hele familien».

– Veksten vår i Norge er større enn i noen av de andre landene vi har etablert oss i, sier nederlandske Machiel Copier, sjefredaktør i New Faith Network Global.

Norske ambisjoner

Den nederlandske strømmetjenesten ble lansert i 2017, og har siden vokst til blant annet Belgia, Luxembourg, Storbritannia, Irland og Sverige. New Faith Network har rundt 400 filmer og serier. Om du blar deg gjennom utvalget, er filmplakatene preget av sterke farger og montasjer av stort sett hvite skuespillere.

I oktober i fjor åpnet tjenesten også for norske seere. Machiel Copier er også innkjøpsansvarlig, og har PR-ansvar for det norske markedet. Han forteller at de to måneder etter lansering, talte 1.000 norske brukere.

Nå, et drøyt år senere, anslår han at antallet brukere er like i underkant av 8.000. Målet for 2021 er 20.000 brukere og norskprodusert innhold.

(2019) er ifølge Machiel Copier en typisk film brukerne liker, og forteller historien om basketballtreneren John, som noe motvillig begynner å trene et løpelag der han møter en «lovende løper som presser grensene for hva som er mulig».

Overcomer (2019) er ifølge Machiel Copier en typisk film brukerne liker, og forteller historien om basketballtreneren John, som noe motvillig begynner å trene et løpelag der han møter en «lovende løper som presser grensene for hva som er mulig». Foto: New Faith Network.

Familieorientert

Machiel Copier forteller at grunntanken med strømmetjenesten, er å tilby filmer for familien. Selv om han erkjenner at særlig Disney+ og Netflix har sterk appell hos barnefamilier, tror han likevel New Faith Network har en naturlig plass i enkelte hjem.

– De store tjenestene vil ha innhold som kan ses av alle, så folk som vil se spesifikt innhold finner ikke det hos de store tjenestene. Netflix har kanskje fire kristne filmer, mens vi har 400.

Et viktig salgspunkt for New Faith Network er en lovnad om at alle filmene og seriene er «sjekket», slik at de kan tilby trygt, uproblematisk innhold.

– Dere reklamerer med «trygge omgivelser». Står dere ikke i fare for å vise glansede bilder av virkeligheten?

– Barn vil høre banning og møte folk som tenker annerledes om ting – og det er sunt. Men når du vil ha en koselig familiekveld med underholdning, er ikke det øyeblikket du vil se ting du ikke vil de skal se. Den samtalen kan du ta senere.

Knallhard konkurranse

Selv om tall fra bransjeforeningen Elektronikkbransjen slår fast at 7 av 10 norske husholdninger abonnerer på mer enn én strømmetjeneste, er konkurransen om strømmepublikummet likevel stor.

Ifølge Elektronikkbransjens årlige forbrukerundersøkelse abonnerer 61 prosent av norske husholdninger på Netflix. De neste på lista er HBO Nordic på 32 prosent, TV2 Sumo på 23 prosent og Viaplay på 22 prosent.

Undersøkelsen er fra januar i år, og siden da har det skjedd ting. Etter den internasjonale lockdown-perioden som særlig preget vårparten, opplevde strømmetjenester stor vekst. På verdensbasis økte Netflix for eksempel omsetningen sin med 27 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2019.

I september i år ble dessuten Disney+ lansert i Norge, en strømmetjeneste som mer enn noen annen sikter seg inn mot hele familien, og som ifølge analysebyrået Kantar nå har 538.000 daglige brukere i Norge.

Selv om New Faith Network er en liten aktør på det norske markedet, har også den kristne strømmetjenesten kjent på påvirkningen fra pandemien.

– Folk strømmer betydelig mer innhold enn tidligere. Da myndighetene sa du måtte holde deg inne, doblet seertallet seg. Selv om det høyeste punktet i mars har avtatt noe, er seertiden høyere enn på samme tid i fjor, forteller sjefredaktør Machiel Copier.

En trygg havn

Lars Dahle er daglig leder i Damaris Norge, som jobber med å koble kristen tro og populærkultur. Han har derfor god kjennskap til hvordan kristne fortellinger og utpreget kristne verdier har satt sitt preg på filmkulturen.

– New Faith Network er en forlengelse av at det i USA vokser frem en betydelig industri parallelt med Hollywood, nemlig den kristne filmindustrien.

Dahle bemerker at det er typisk at slike strømmetjenester profilerer seg som familievennlige, slik at «den kristne familiens verdier ikke utfordres».

Han er ikke overrasket over at strømmetjenesten vokser.

– Det er både naturlig og forståelig at kristne familier kan ha behov for slike alternativer. Fordi en god del kristne opplever at de utfordres på sine verdier i mainstreamkulturen på en negativ måte, trenger man en arena der man kan slappe av, være trygg og få egne trosstandpunkt og verdier bekreftet, sier Dahle.

Fare for forenkling

All den tid trosbaserte filmer kan fungere som en slags trygg havn, påpeker Lars Dahle at mange av filmene likevel har forbedringspotensial. Selv om han bemerker at de fleste har en emosjonell kraft, mener han den filmatiske kvaliteten er varierende. Han mener de trosbaserte filmene fortsatt ofte lider av en slags hang til forenkling.

– En utfordring for kristne, trosbaserte filmer er at det så ofte er en lykkelig slutt. Bibelens beskrivelser av menneskelivet er mangfoldig, og i klagesalmene i Salmenes bok for eksempel er det som oftest ingen lykkelig slutt. Så det er en viss fare for en forenkling både av teologien og av det å være menneske.

– Veksten vår i Norge er større enn i noen av de andre landene vi har etablert oss i, sier Machiel Copier, sjefredaktør og innkjøpsansvarlig i New Faith Network.

Sjefredaktør i New Faith Network, Machiel Copier (bildet), mener at dersom du ser på alle kristen filmer for ti år siden, var dette typisk: Tilværelsen var dårlig, så kom Gud, og så ble alt bra. Men han er bare delvis enig at det mønsteret fortsatt gjør seg gjeldende.

– De siste årene ser du mer og mer realistiske historier, som handler om ekte liv og vanskeligheter i livet. Det må til for å være konkurransedyktig med resten av filmbransjen, sier nederlenderen.

Hollywood unngår Bibelen

Selv om sene utgivelser som Noah (2014) og Maria Magdalena (2018) er eksempler på Hollywoods filmatisering av klassiske bibelfortellinger, mener filmviter Brita Møystad Engseth at dette er en tydelig avtagende trend i mainstreamkulturen.

– Jeg tror Hollywood opplever det som langt vanskeligere enn før. Umiddelbart vil det bli diskusjon om hvilken farge for eksempel Jesus eller Moses har på huden. Det å røre Bibelen uten å dra inn rase eller undertrykking, er umulig, og slike problemstillinger vil Hollywood unngå.

Møystad Engseth tror ikke det norske markedet for en kristen strømmetjeneste har så stort potensial, og bemerker at kristne, trosbaserte filmer er et utpreget amerikansk fenomen.

– Det er typisk søte, ordinære filmer om familieverdier, renset for alt som kan minne om seksualitet, opprør, undertrykkelse. Det er en form for eskapisme som ikke ligner på noe annet.

LES OGSÅ:

---

New Faith Network

  • Kristen strømmetjeneste etablert i Nederland i 2017.
  • Ble lansert i Norge oktober 2019, og har i dag rundt 8.000 brukere.
  • Finnes også i Belgia, Luxembourg, Irland, Storbritannia, Sverige, New Zealand og Australia.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film