Kultur

Kringkastingsloven vedtatt endret: Kan hindre utenlandsk pengespillreklame

Stortinget vedtok i dag endringer i kringkastingsloven som gir Medietilsynet mulighet til å hindre utenlandsk markedsføring av pengespillselskaper.

– Dette vil bety veldig mye for dem som sliter med spilleavhengighet, sier Jorunn Lossius (KrF) etter at forslaget om å forby utenlandsk spillreklame på norske tv-skjermer i dag fikk flertall i Stortinget.

I Norge er det kun Norsk Tipping, Norsk Rikstoto og enkelte private lotterier som har lov til å reklamere for pengespill, men andre aktører har omgått dette ved å sende reklame fra utlandet. Forslaget som i dag fikk flertall endrer kringkastingsloven og gir med det Medietilsynet hjemmel til å stoppe markedsføringen av pengespill som ikke er tillatt i Norge.

LES OGSÅ: – Vi frykter at pengespillselskapene utnytter koronakrisen og ler hele veien til banken

Lang prosess

Jorunn Lossius, som er medlem av familie- og kulturkomiteen på Stortinget, er glad for at også markedsføringen av utenlandske spillselskaper nå skal kunne forbys. Hun mener det er på høy tid.

Allerede i 2015 gikk KrF og Ap sammen om et lengre representantforslag som blant annet inneholdt forslaget om å hindre reklame for utenlandske pengespill på norske kanaler. I fjor kom Kulturdepartementet med forslaget om å endre kringkastingsloven for å stanse den utenlandske markedsføringen på norske kanaler.

Og i dag ble forslaget om endring altså vedtatt.

Bakgrunnen for å forby markedsføringen av de utenlandske aktørene er hensynet til de spilleavhengige spillerne. Norsk spillpolitikk søker å begrense sosiale skadevirkninger. 122.000 nordmenn regnes som risiko- eller problemspillere. Flest utfordringer er knyttet til nettpoker og -kasino.

– Dette handler om de menneskelige sidene. Vi vet at det er svært mange som oppsøker hjelp, men det er ikke uvanlig at de har spilt bort hundretusenvis før den tid. Når vi vet at de som sliter med avhengighet blir trigget av disse reklamene, er vi nødt til å gjøre noe, sier Lossius.

KrF-politikeren forteller at hun for ikke lenge siden snakket med Blå Kors, der hun fikk fortalt at i 2018 fikk de flere henvisninger fra pasienter som sliter med spilleproblemer enn rusproblemer.

LES OGSÅ: – Dette er selskaper som kynisk overkjører mennesker

Frykter at norsk innhold svekkes

Medieselskaper som NENT og Discovery, som får store inntekter fra aktørene som Stortinget nå har besluttet å forby, frykter at dette kan svekke deres norske innhold. I en analyse gjennomført av Oslo Economics har det blitt anslått de to selskapene vil få redusert sine inntekter med mellom 250 og 500 millioner kroner.

– Flere norske medieselskaper får store inntekter fra disse utenlandske aktørene, og frykter at dette inntektstapet vil gå utover norskprodusert innhold. Betyr ikke det noe?

– Jeg tenker at om vi skal veie hensynet til norskprodusert innhold opp mot de som strever med spillavhengighet, er ikke det en vanskelig avveining å ta. Det menneskelige hensynet er viktigere. Dessuten har Discovery og NENT praktisert dette i flere, selv om det har har vært ulovlig. Så de har jeg lite sympati til overs for, sier Jorunn Lossius.

Vurderer rettens vei

Espen Skoland, kommunikasjonssjef i Discovery, forteller at mange har påpekt at dagens markedsføring fra utlandet allerede har brutt norsk lov, men han presiserer at dette er feil fordi det først nå blir besluttet å håndheve. Skoland mener vedtaket om lovendring er lite gjennomtenkt, og påpeker at det er i strid med EØS-retten.

– For det første bryter dette med sendelandsprisnippet, og vi må vurdere om vi skal gå til rettslige skritt. For det andre er det veldig uheldig timing, fordi dette treffer en bransje som allerede er inne i en stor omstilling, sier kommunikasjonssjefen.

Han mener vedtaket ikke er godt nok utredet. Han påpeker videre at en rekke aktører flytter penger til andre medier enn nettopp tv, og at reklamen som i størst grad treffer spillavhengige er den direkte, algoritmestyrte reklamen på internett.

– Hvilke konsekvenser frykter du?

– Den nye loven treffer tv-distributørene, men rammer både tv-husene og det norske produksjonsmiljøet. Vi står i en helt spesiell situasjon der hele annonsemarkedet rammes. Når denne lovendringen kommer på toppen, risikerer vi at det forsvinner rundt en halv milliard kroner som går til produksjon av norsk innhold.

Skoland forteller at sport og internasjonalt innhold ofte inngår i lange kontrakter, og at norsk produksjon derfor er det feltet der man på kort sikt kan spare penger.

– Bør ikke hensynet til spilleavhengige veie tyngst?

– Hensynet til dem er viktig, men ingen forskning viser at et dette tiltaket vil føre til mindre spillavhengighet. Jeg mener man tar en sjanse med et tiltak man ikke vet vil ha effekt. Reklamen vil bare flyttes over på andre kanaler, og treffe de sårbare gruppene minst like hardt, sier han.

LES OGSÅ: Misjonslotterier står i fare for nedleggelse

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur