Politikk

KrFs egenreklame ble tolket som en parodi på manglende gjennomslag

Samme dag som KrF tapte biotek-sakene, promoterte de sitt gjennomslag i Moria-saken på Facebook. Men bildet møtte kritikk og latter, og viser hvor vanskelig det er å selge kompromisser, mener kommunikasjonseksperter.

Tirsdag denne uken ble det bestemt at Norge skal hente ut mindreårige barn fra Moria-leiren. Med et bilde med overskriften «KrF-gjennomslag» annonserte partiet nyheten stort i egne kanaler.

Bildet har blitt kritisert og latterliggjort av mange. Flere lurte på om bildet var en parodi, ettersom underteksten har følgende forbehold: «Så fort 8–10 land gjør det sammen med oss!».

– Kompromisset var i utgangspunktet ikke salgbart, sier Ketil Raknes, forfatter og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania.

Han mener partiets utgangspunkt var tilnærmet umulig.

– Man kan ikke dresse opp et politisk budskap til å se bedre ut enn det faktisk er så lenge folk er klar over realitetene, sier han.

LES OGSÅ: – Umulig å oppgi antall barn Norge skal hente, sier justisministeren

Koalisjonsproblem

Eli Skogerbø mener dette er en typisk strategi for partier i koalisjonsregjeringer. Hun er en av to ledere ved Senter for studier av politisk kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

– Koalisjonsregjeringer kjennetegnes av at alle må gi og ta. Er du et lite parti er det ikke så mange gjennomslag du får, så det gjelder å selge de få gjennomslagene som er, sier Skogerbø.

Likevel mener professoren at KrF bega seg ut på en spesielt vanskelig oppgave.

– Her kommer partiet med et klart budskap som også har noen betingelser knyttet til seg, og det gjør det på en måte til et umulig budskap.

LES OGSÅ: Kan ta et år før Moria-barna kommer til Norge

Uenig i kritikken

– Jeg skjønner at det er morsomt å tulle med, og har selv ledd av en del av kommentarene, forteller Elisabeth Løland, kommunikasjonssjef i KrF.

Likevel er hun ikke enig i at gjennomslaget er svakt.

– Vi er stolte av det gjennomslaget vi har fått på Moria, og min jobb er å kommunisere det ut. Dette er noe av det mest krevende med politisk kommunikasjon, å få frem komplekse saker på en enkel måte, sier hun.

Venstre, et annet regjeringsparti som har jobbet for å evakuere barn fra Moria, publiserte en lignende plakat denne samme formiddagen. Det var uten betingelsen om at 8-10 land også må være med.

Løland påpeker at regjeringen hele tiden har sagt at de vil forplikte seg til å hente ut barn så lenge det foreligger en felleseuropeisk løsning, men at antall land har vært en sentral del av debatten. Derfor mener hun det flere har stemplet som en nesten parodisk fotnote, er en viktig del av vedtaket.

– Vi mener det er en avgjørende del av gjennomslaget at vi fikk gjennom et så lavt tall på antall land.

– Samtidig ser jeg jo nå at det var potensial til å tulle med dette, men det tåler vi.

LES OGSÅ: – KrF mislyktes totalt, skriver Hilde Frafjord Johnsen om partiets biotek-nederlag

Satirisk

Ketil Raknes, som tidligere har vært statssekretær for SV, understreker at det blant dem som har forhandlet kanskje ser ut som en seier, men at det for alle som ikke har tatt del i forhandlingene «ser ut som et utrolig grått og trist kompromiss».

– Overskriften undermineres av den lille skriften nederst. Det ser nesten litt parodisk ut. Det er som når du leser reklame for klær, og så står det nederst at det bare gjelder barn mellom 3 og 5 år. Det ser ut som et godt tilbud, men så har det dårlig betingelser, sier han.

Raknes understreker at det alltid er vanskelig å selge politiske kompromisser, og at det er et stort problem for partier i regjering. Han trekker blant annet frem at det var hovedgrunnen til at Frp valgte å trekke seg tidligere i år.

Professor Eli Skogerbø påpeker at dersom du har en vennligsinnet lesning, blir det tydelig at dette er et ærlig budskap. Samtidig skjønner hun at mange både har undret seg og humret over publiseringen.

– Fordi de la til det forbeholdet nederst, som altså er ærlig, kan det oppfattes som satire. Det ligner på noe man kunne på Satirisk eller Nytt på Nytt. Det var nok ikke meningen.

Eli Skogerbø ved Senter for studier av politisk kommunikasjon.

Eli Skogerbø ved Senter for studier av politisk kommunikasjon.

Panikkannonse

Raknes mener saken kunne blitt presentert på andre måter, men understreker samtidig at budskapet i seg selv var svakt.

– Saken kunne vært presentert som «Vi skal hente barn fra Moria», som isolert sett ville vært sant. Men hadde de latt vær å ta med betingelsen, ville de nok fått kritikk for at det var villedende, sier Raknes.

Dag Inge Fjeld, også lektor ved Høyskolen Kristiania, har en annen idé til hvordan saken kunne vært presentert.

– På sett og vis er storyen her at regjeringen og KrF vil tvinge Europa til å samarbeide. Det er den vinklingen partiet burde gått for. «Nå skal vi tvinge Europa til å samarbeide for å redde disse barna», foreslår høyskolelektoren.

Han mener partiet i stedet endte med noe som minner om en panikkannonse.

LES OGSÅ: – Nå må KrF flytte fokuset, skriver politisk redaktør Berit Aalborg

Druknet i biotekbølgen

– Dette er det lille plasteret på det store biotek-såret, sier Dag Inge Fjeld.

For samme dag som det ble besluttet at regjeringen skal hente ut barn så fort 8-10 andre land gjør det samme, ble det også vedtatt en rekke store endringer i bioteknologiloven. Her tapte KrF en av partiets viktigste hjertesaker.

Fjeld mener den omdiskuterte Moria-plakaten sier mer om KrF hadde behov for en seier enn innholdet i selve gjennomslaget.

– Det er tydelig at det var et forsøk på å få ut noe positivt til velgerne samtidig som KrF gikk på denne voldsomme smellen.

Høyskolelektoren mener partiet med fordel kunne avventet å annonsere dette i sine egne kanaler til biotekbølgen hadde lagt seg.

– Når det kommer en massiv bølge er det bedre å la den ebbe ut enn å prøve å overvinne den. Dette delvise gjennomslaget ville uansett druknet i den historien, sier Fjeld.

Elisabeth Løland er KrFs nye kommunikasjonssjef og blir krumtapp i å selge ut seire i regjering.

Elisabeth Løland, kommunikasjonssjef i KrF.

Avviser avledningsmanøver

Elisabeth Løland avfeier kritikken om at dette skulle være en avledningsmanøver vekk fra bioteknologisaken. Kommunikasjonssjefen i partiet bemerker at dette bildet ble publisert tirsdag formiddag, mange timer før liberaliseringen av bioteknologiloven var et faktum.

– Det var ingen kommunikasjonsstrategisk vurdering rundt det annet enn at vi publiserte like etter gjennomslaget kom. At disse to sakene havnet på samme dag, er tilfeldig, og de har ikke annet å gjøre med hverandre enn at de har vært viktige for KrF.

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Politikk