KrFs egenreklame ble tolket som en parodi på manglende gjennomslag
Samme dag som KrF tapte biotek-sakene, promoterte de sitt gjennomslag i Moria-saken på Facebook. Men bildet møtte kritikk og latter, og viser hvor vanskelig det er å selge kompromisser, mener kommunikasjonseksperter.
Da KrF publiserte dette bildet i sosiale medier, ble det møtt med både latter, kritikk og undring om det var parodi eller ikke. – Fordi de la til det forbeholdet nederst, som altså er ærlig, kan det oppfattes som satire, sier professor Eli Skogerbø.
Skjermdump fra KrFs Facebook-side
Tirsdag denne uken ble det bestemt at Norge skal hente ut mindreårige barn fra Moria-leiren. Med et bilde med overskriften «KrF-gjennomslag» annonserte partiet nyheten stort i egne kanaler.
Bildet har blitt kritisert og latterliggjort av mange. Flere lurte på om bildet var en parodi, ettersom underteksten har følgende forbehold: «Så fort 8–10 land gjør det sammen med oss!».
– Kompromisset var i utgangspunktet ikke salgbart, sier Ketil Raknes, forfatter og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania.
Bestill abonnement her
KJØP