KrFs egenreklame ble tolket som en parodi på manglende gjennomslag

Samme dag som KrF tapte biotek-sakene, promoterte de sitt gjennomslag i Moria-saken på Facebook. Men bildet møtte kritikk og latter, og viser hvor vanskelig det er å selge kompromisser, mener kommunikasjonseksperter.

Da KrF publiserte dette bildet i sosiale medier, ble det møtt med både latter, kritikk og undring om det var parodi eller ikke. – Fordi de la til det forbeholdet nederst, som altså er ærlig, kan det oppfattes som satire, sier professor Eli Skogerbø.
Publisert Sist oppdatert

Tirsdag denne uken ble det bestemt at Norge skal hente ut mindreårige barn fra Moria-leiren. Med et bilde med overskriften «KrF-gjennomslag» annonserte partiet nyheten stort i egne kanaler.

Bildet har blitt kritisert og latterliggjort av mange. Flere lurte på om bildet var en parodi, ettersom underteksten har følgende forbehold: «Så fort 8–10 land gjør det sammen med oss!».

– Kompromisset var i utgangspunktet ikke salgbart, sier Ketil Raknes, forfatter og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP