Musikk

Komponist om Luther: – Han var en hattaler, men også en stor kunstner

Bo Holten sammenligner Luther med Hitler og Trump når han omtaler sin nye opera.

Bilde 1 av 2

– Han har blitt gjort til en folkelig helgen, men det var han overhodet ikke! Han var nærmere å være en Trump.

Det sier den danske komponisten og dirigenten Bo Holten om Martin Luther, som er hovedpersonen i den nyskrevne operaen Schlagt sie tot! på Malmö Opera i Sverige. «Drep dem!» er tittelens norske oversettelse.

Monstrøs munk

– Operaen handler om vår tid, sier Holten.

Han peker på måten skillelinjer mellom kristne, jøder og muslimer trekkes stadig tydeligere opp av høyreekstreme krefter, og hatretorikken som ikke bare finner plass i mørke rom på internett, men fra høyeste, politiske hold.

– Reformasjonen var en revolusjon og en kamp som resulterte i 150 år med krig. Vi kan spørre oss: Var det verdt det?

Holten ser operaen som et innlegg i en pågående, religiøs debatt.

– Det er så mange i dag som er forbannet på islam og på jødene. Samtidig som operaen går inn i dette, er det en beskrivelse av en tidsepoke. Det er mye godt, men det er også mye skit. Luthers person er på mange måter monstrøs, sier han.

LES MER: Med bruddstykker fra Ibsens skuespill byr Ingun Bjørnsgård på en gripende koreografi, om hva valgene vi tar i livet gjør med oss.

Stor kunstner

Samtidig ser Holten Luther som en mann med fantastisk karisma, og med en egen evne til å samle mennesker rundt seg. Trykkekunsten hadde gjort sitt inntog, og for første gang var det mulig å spre propaganda til massene.

– Han var en hattaler, men også en stor kunstner.

Står dere ikke i fare for å svartmale ham?

– Vi bruker simpelthen hans egne ord. Det er så mye av det Luther sa og mente, som har blitt visket vekk gjennom årenes løp, men han var antisemitt. Han skrev de frykteligste ting. Hitler kan sammenlignes med Luther i hvordan han talte om jødene.

Gode anmeldelser

Forfatter og kritiker i Kristeligt Dagblad, Peter Dürrfeld, sier til Vårt Land at han også opplever operaens framstilling av Luther som historisk korrekt og nyansert.

I sin anmeldelse, skriver han blant annet at: «Musikken fungerte overordnet fint som et lydteppe for den sjenerøse billedkavalkaden. Innimellom hadde Bo Holten ikke bare lagt inn brakende dommedagssekvenser, som understreket Luthers alltid voldsomme kamp mot de mange ytre og indre demoner, men også flere lyriske passasjer.»

I det hele tatt har oppsetningen så langt fått gode skussmål fra svensk og dansk presse.

LES MER: Komponist Cecilie Ore vil drive samfunnskritikk med verkene sine. Hennes nye album tar opp fortellinger fra kristendommens historie.

Komponisten Luther

Som dirigent har Holten i 50 år beskjeftiget seg med renessansemusikk, og hatt et nært forhold til Luther som komponist. Det er et villet paradoks fra hans side å la operaen være en kritikk av Luther som person, men i stor grad bygge på Luthers egne verk, musikalsk sett.

– Gjennom de 160 minuttene med spilletid, ligger Luthers materiale, hans melodier, hele tiden i bunn på en eller annen måte.

Hva nyanserer bildet av Luther som person i operaen?

– Han var en fantastisk taler og retoriker, og hadde en spesiell evne til å skrive formfullendte dikt og taler. Han var en superinteressant mann, noe som også inngår i Schlagt sie tot!

– Hvis operaen er et innlegg i religionsdebatten, hvilken retning ønsker du at denne skal ta?

– Vi har ikke noe formål. Vi beskriver menneskets dårskap, og viser hvordan det som har skjedd i historien, blir ved med å skje. Mennesket gjør de samme feilene igjen og igjen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk