Nyheter

Knytter ­vennskapsbånd i spillenes verden

Gjennom dataspill møtes mennesker fra alle verdenshjørner. – Mange opplever en befrielse ved å ha et nettverk utenfor det fysiske rommet de beveger seg i, sier medieviter.

Bilde 1 av 3

– Det er klart man kan få ordentlige venner gjennom dataspill, sier Cecilie Ofstad. Med sin personlige fortelling om forbindelsene som har gjort inntrykk på henne gjennom online-spill, er hun en av vinnerne i Fritt Ords skrivekonkurranse Digitale Liv.

– Vennskap som oppstår gjennom dataspill er ikke det samme som de man har i virkeligheten. Det er to forskjellige plan, men det betyr ikke at spillforbindelsene er dårligere eller mindre ekte vennskap.

LES OGSÅ: Dette kan være problematisk med spillvennskap

Åpenhet

Ifølge Ofstad er ­hovedforskjellen på vanlige og nettbaserte vennskap ganske enkelt at partene ikke fysisk er til stede hos hverandre. Det kan føre til at kommunikasjonen er annerledes – kanskje går vi glipp av nyttig informasjon når vi ikke kan se hverandre i øynene. Likevel mener hun det er fordeler med vennskap som utvikles ved hjelp av nettprat.

– I mange tilfeller vil man dele mer med folk man treffer over nett eller i dataspill. Kanskje blir man modigere nettopp fordi man ikke har den andre rett foran seg.

Spillinteressen har ført til mange vennskap, både flyktige­ og mer varige, for trønderen. Ifølge henne, er de hun har snakket mest med over nettet, blant dem som kjenner henne best.

– I virkeligheten er jeg egentlig ganske lukket, men jeg blir mer åpen når jeg bare har skjermen foran meg. På nettet koker forholdet ned til tekst, og det har vært veldig terapeutisk for meg å skrive det jeg føler, sier hun.

– Muntlige samtaler med dem man møter i virkeligheten går fort, du kan ikke bare snu deg bort og ta litt betenkningstid. Derfor er responsen du får av nettvenner ofte mer gjennomtenkt, og det åpner for dype samtaler som gjør at man blir kjent på en annen måte.

LES MER: Tar oppgjør med åpenheten på sosiale medier

Synliggjøring

– Ofstads tekst er et godt eksempel på hvor sterke følelser og sosiale erfaringer mange får gjennom spill, sier medieviter Maren Agdestein. Hun er forfatter av boken­ ­Dataspill, og jurymedlem i skrive­konkurransen.

– Det fine med Digitale liv, er at målet skal være å presentere tekster som snakker både til de som spiller, og de som ikke er så kjent med spillmediet. Folk som ikke har opplevd de sosiale ­sidene ved dataspill synes kanskje det kan virke litt snodig. Derfor må vi som spiller synliggjøre verdiene­ som ligger i spillopplevelsene,­ og det tror jeg Ofstads tekst kan bidra til.

LES MER: Lærer samspill av dataspill

Sosialt

For Agdestein er det sosiale en viktig del av spill­hverdagen, men det fortoner seg litt annerledes enn for dem som knytter vennskapsbånd i online-spillene.

– Da jeg vokste opp, var det ikke online-spill vi holdt på med. Likevel samlet vi oss om spillene, mine søsken og søskenbarn hjalp hverandre, sier hun.

– Jeg husker at vi ringte hverandre, med en fasttelefon med lang snurreledning som vi trakk bort til PC-en slik at vi kunne dele koder for å hoppe over vanskelige brett. Spillingen hadde ikke vært det samme hvis vi ikke hadde muligheten til å dele så mange av opplevelsene med hverandre. Det er ganske fint å tenke på den tiden da vi satt med teipbiter på tomlene for å kunne spille videre, til tross for at vi hadde trykket så mye på kontrollen at vi fikk gnagsår.

Ifølge Agdestein er det sosiale også noe som går igjen i spillitteraturen. De som opprettholder interessen for spill etter barne- og ungdomsårene, har som regel minst én i omgangskretsen de deler spillopplevelser med.

– Vi mennesker er sosiale, jeg tror ikke vi kommer utenom det. Vi trenger relasjoner, og å ha noen rundt oss som vi møter fysisk. Men det å ha noen i tillegg, som man kommuniserer med digitalt, kan være et positivt supplement, sier hun.

– Kanskje spesielt for de som føler seg litt annerledes og strever med å finne noen i nærheten.­ Mange opplever en befrielse ved å ha et nettverk utenfor det ­fysiske rommet de beveger seg i.

LES MER: To av tre på sosiale medier hver dag

Virkelighetsflukt

Også Cecilie­ Ofstad tror dataspill kan være en fin arena for dem som har vanskelig for å finne gode venner rundt seg, spesielt i de utfordrende ungdomsårene.

– I oppveksten er det mange som ikke er helt trygge på seg selv, og som sliter med å definere hvem de er. Det kan være lettere når du har skjermen foran deg, sier hun.

– Hvis du lager en egen spill­figur, legger du kanskje egenskaper i den som du ser, eller skulle ønske du så, i deg selv. I spillene kan du utforske en annen verden, og det kan være en fin distraksjon fra virkeligheten hvis du opplever den som vanskelig. Da slipper du å bruke all tid på å tenke over at du ikke passer inn blant dem rundt deg.

Når voksne snakker om unge og nettprat, handler det ofte om farene ved å snakke med fremmede gjennom spill og sosiale medier. Nå etterlyser Ofstad en mer nyansert diskurs.

– Det er på tide å snakke litt om vennskap. Når man er i en sårbar periode av livet, er det viktig å finne folk man kan støtte seg på. Det er klart det finnes folk der ute som kan utnytte og forsøke å ­manipulere deg, men spillene tilbyr en mulighet til å finne andre som deler dine interesser på tvers av landegrensene. Det har vært en veldig viktig del av min oppvekst.

Ofstad, som fortsatt bruker spillene til å starte nye, varige vennskap, har en klar oppfordring til de som tror man må møte sine ekte venner i virkeligheten.

– Jeg vil nok utfordre dem til å gå på nett selv, og prøve å bli kjent med folk på en annen arena enn i det virkelige liv. Jeg opplever det i alle fall som veldig ­berikende, sier Ofstad.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter