Kultur

Klimakrisen som opera

En nyskreven kirkeopera av Gisle Kverndokk, med klimakatastrofen som tema, er den store satsingen på Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival i mars.

Kirkeoperaen Upon this Handful of Earth er skrevet av Gisle Kverndokk, med libretto av ­Aksel-Otto Bull. Tekstene er hentet fra Messe for all jorden av den franske presten Pierre Teilhard de Chardin, som også var en fremstående filosof, geolog og paleontolog. I tillegg er det tekstmateriale fra amerikansk urbefolkningstradisjon – og biter fra aktuelle avisartikler om klimakrisen.

– Jeg har lenge drømt om å sette opp en fullverdig opera på festivalen, sier Bente Johnsrud.

Symboltungt

– Operaen er spesialskrevet for kirkerommet. Vi har lenge hatt et ønske om å belyse vårt felles ansvar for de menneskeskapte klimaendringene. Operaen forteller sterke historier fra mennesker som allerede er rammet av klimakatastrofen, sier festivalsjefen.

Festivalen har siden 2014 vært i dialog med komponist Gisle Kverndokk om en opera med innhold som hører hjemme i et symboltungt kirkerom.

– Vi er glade for å kunne presentere en norgespremiere på et verk som er et aktivt innlegg i klimadebatten, sier Johnsrud.

LES MER: Omlegging av støtteordning for musikk

Varsko

Gisle Kverndokk skrev operaen for New York Opera Society, og den ble fremført i St. Ignatius-kirken i New York i fjor.

– Det var like etter innsettelsen av Trump, og mye av ­responsen gikk på at dette var et varsko mot den nye presidentens fornektelse av de menneskeskapte klimaendringene. Folk gråt, det ble tydeligvis en skremmende aktuell påminnelse, forteller Gisle Kverndokk.

Den nye operaen er tonal og melodiøs.

– Men det er også en dramatisk beretning, med personifisering av klimaofre, og et apokalyptisk resultat. Men det ender likevel i et håp. Bier og humler symboliserer liv – og hvor sårbar jorden vår er, sier han.

Tittelen, Upon this Handful of Earth, er hentet fra 3.000 år gamle Veda-dikt, på sanskrit.

– Det er en utrolig visjonær tekst som advarer mot å utarme og ødelegge jorden vår.

LES MER: Festival helt i tet

Pärt

Klimaendringer, Arvo Pärts musikk og den oldkirkelige hymnen Te Deum er tre røde tråder gjennom festivalen.

– Allerede på åpningskonserten møter vi to av temaene gjennom Arvo Pärts Te Deum, fremført av Estonian Philharmonic­ Chamber Choir og Det norske kammerorkester. Vi er stolte av gjenhøret med det estiske koret,­ under ledelse av Kaspars Putniņš, som over lang tid har holdt en posisjon som ett av verdens ledende, sier Johnsrud.

– Festivalens hovedmål er å gi gode kirkemusikalske opplevelser, samtidig vil vi formidle tro i vår sekulariserte tid. Vi ønsker også at kirken skal ha en stemme inn i samfunnsdebatten, som vi gjorde med temaet Slaveri i fjor – og nå gjennom å minne oss alle om ansvaret for jordens fremtid, sier hun.

Den australske organisten ­Aaron Carpené spiller et orgelprogram rettet mot utrydningstruede dyrearter, der han også urfremfører sitt eget orgelverk Migration, skrevet opp mot WWFs rapport om norske fuglearter som er truet.

Trilogi

Maja Solveig Kjelstrup Ratkjes Sirkling er siste del av en trilogi skrevet for Det Norske Jentekor og Schola Sanctae Sunnivae, det siste verket setter også fokus på klimakrisen.

Den oldkirkelige hymnen Te Deum fremføres i tre versjoner. Anton Bruckners Te Deum fremføres av Det Norske Solistkor, Norges ungdomskor og Kringkastingsorkesteret, ledet av Grete Pedersen. James MacMillans versjon fremføres av Oslo og Bergen Domkor, som deres første felles korprosjekt, sammen med verk av Arvo Pärt, Alfred Schnittke og John Tavener.

Fem saksofoner

Dunedin Consort, dirigert av John Butt, står for avslutningskonserten med Bachs H-moll-messe.

– Og de fem belgiske saksofonistene i Blindman spiller Bachs orgelverk så det gir bakoversveis, forteller festivalsjefen.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur