Bøker

Kjærlighetsevangelisten

Henning Kramer Dahls samlede dikt er et ­betydelig verk etter en hvilken som helst målestokk. Det mener vennen og forleggeren Håkon Harket.

Henning Kramer Dahl døde i fjor. Hans skapende periode strakk seg ikke over stort mer enn 15 år. – Kanskje visste han selv at tiden ville bli knapp, skriver poeten ­Håkan Sandell i et etterord i Samlede dikt som lanseres i kveld.

Samlingen utgis på det for­laget som Henning Kramer Dahl var med på å prege både som ­redaktør av Poema-serien og som gjendikter. I serien av bokhøstens mer eller mindre støyende prestasjoner av «den beste katalogen», var det å komme til Solum forlag som å stige ned i grottene. I formiddagsstillheten kunne Henning Kramer Dahl presentere enda en gjendiktning av verdenslitteratur uten å heve stemmen.

I fjor døde han 54 år gammel.

Talent for vennskap

Forlegger og forfatter Håkon Harket omtaler Henning Kramer Dahl som en svært nær venn gjennom livet. I samlingen finner vi diktet «Legende» med undertittel «til Agnethe og Håkon».

– Det leste han i vårt bryllup. Han hadde et stort talent for varig vennskap. Kvalitetene han hadde som venn, finner man igjen i diktergjerningen. Han var ikke bare intelligent og lærd, men livsklok og elskverdig, sier Harket.

Han er dypt begeistret over at diktene nå er samlet og gjort tilgjengelige.

– Det er et betydelig verk etter en hvilken som helst målestokk. Han har et stort språklig register og en unik bildeskapende kraft. «Diktet er ikke fiksjon. Det ligger tettere på essayet», sa han. I dikt­ene finner du både en konsis erkjennelse og språket utviklet til et finstemt sanseorgan. Han behersket alle toneleier, det høystemte og det lavmælte, gjerne samtidig. Og han gjør det gjennom mange sjikt fra de romantiske anslagene i de første diktene, til de senere hvor han utforsker språkets grenser. Han er en av våre store samtidige, sier Harket.

– Hvilket dikt vil du framheve?

– Jeg har funnet fram et leilighetsdikt som han skrev til Europa-kampen i 1994. Det heter «6. juni» og ble utgitt i en antologi som vi laget sammen med Axel Jensen. Jeg har valgt det fordi det er et dikt vi trenger å høre i dag, og fordi det viser hva Henning kunne, sier Harket. (Se neste side, red.anm).

Profetisk

Lyrikeren og litteraturkritikeren Knut Ødegård velger seg samlingen Hundehymner, benhuspoesi som en favoritt fra Kramer Dahls i alt elleve diktsamlinger.

– Den kom i 2000 og er nærmest profetisk i sin skildring av hvordan sivilisasjonen bryter sammen, økologisk og moralsk. Diktene speiler i sine bruddstykker temaet, samtidig som han skriver med et overordnet, stramt formgrep. Han var en uvanlig lærd poet, i filosofi og litteratur, og var på mange måter en «annen» røst enn rådende mote – med et dypt eksistensielt­ alvor, som òg ga rom for en tragisk humor, mener Ødegård.

Etterordet i samlingen er skrevet av poeten ­Håkan Sandell. Han har oversatt Dahls Værhårmusikk til svensk. Sandell beskriver ham som «en universalist, en klassisk humanist som selv om han var sterkt sekulær, aldri stengte det metafysiske vinduet». I språket hans finner Sandell en gjenklang både av bibelpoesi og antikk romersk poesi. Noen norsk lyrikkgenerasjon tilhørte han ikke, men Sandell finner spor til både britisk, spanskamerikansk og dansk 1980-talls lyrikk.

Sandell lar seg forundre over de skrekkblandede portrettene han finner av religiøs fanatisme i noen av diktene. Han mener de imidlertid bør ses som «en kontrast til det egentlige budskapet om et kjærlighetsevangelium».

Opposisjon

Forordet er ved kulturjournalist Lasse Midttun. Han peker også på poetens samfunnsengasjement som «aldri ble misjonerende og messiansk».

– I utgangspunktet var han først og fremst i opposisjon til den nærmest totale dominansen av sliten og oppbrukt revolusjonær radikalisme på det sene 1970-tallet, men han ervervet en stadig mer sofistikert, spørrende og samfunnskritisk holdning etter hvert som utviklingen gikk mot større rikdom, men også større ulikhet og grådighet, skriver Midttun.

Med referanse til samlingen Hvite lam fra 1989 hevder han at «posørene, de selvgode, de bedrevitende og dominerende i kultur og offentlighet hadde en grunnlagskritiker i ham».

Ut over kraften av hans egne diktsamlinger, er Kramer Dahls ettermæle knyttet til hans formidling av utenlandsk lyrikk. Han gjendiktet poeter som Leonard Cohen, Derek Walcott og Sylvia Plath. Midttun mener at hans arbeid med Solum forlags Poema-serie «ble en gullstandard i sin sjanger».

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker