Kultur

– Jeg ser på livsoppgaven min som et kall, som gjør det ekstra meningsfullt

Martin Alfsen har rundet 60 år, og feirer med konserter med koret han har dirigert siden 1977. Selv om medlemstallet i Reflex i dag er halvert, er ambisjonene fremdeles store. – Reflex er livsoppgaven min, sier han.

Bilde 1 av 2

Koret, som ble startet høsten 1973, skulle under Martin Alfsens ledelse fire år senere vise seg å bli et av de mest profilerte og seiglivede kristne ungdomskorene i Norge. Etter 41 år ved roret, har ikke Alfsen planer om å gi seg. Selvbiografien hans, Dirigenten – musikalske og mindre musikalske minner, som kommer neste uke, er bare korhistorien hans langt.

– Først var det bare utrolig morsomt å synge i Reflex. Deretter enda mer artig å dirigere koret, selv om jeg bare var 18 år. At jeg også kunne skrive egne sanger, og på den forme korets profil, var både utfordrende og litt skummelt. Etter hvert fungerte Reflex også som et springbrett til andre koroppgaver, sier Martin Alfsen.

Tente gnisten.

Det var Andraé Crouchs LP, Live At Carnegie Hall, som tente gospelgnisten i 1976. Før det hadde Martin Alfsen studert ved Musikkonservatoriet i Oslo, spilt trombone i Gardemusikken, og hatt trompetisten Herb Alpert som sin store helt. Med Andraé Crouch, som han senere også skulle samarbeide med musikalsk, skjønte han endelig hva det var han ville drive med her i livet.

Den samme Crouch var for øvrig en av de som oppfordret ham til å la Reflex fortsette å være et menighetskor, selv om Alfsen hadde ambisjoner ut over å synge i menighetssammenheng.

– Fremdeles synger vi på en del gudstjenester i Østre Frikirke. I USA har det alltid vært slik at gospelkorene har tilhørt en menighet, mens det i Norge har gått motsatt vei. Det er fint med felleskor, eller «Community Choir», som de gjerne blir kalt, men de erstatter ikke opplevelsen av å være en del av et større fellesskap

At det likevel går an å nå langt, har Reflex vist gjennom en lang rekke turneer i Norge, men også i Danmark og Tyskland. På den tyske Gospelkirchentag-festivalen toppet de plakaten. Martin Alfsen husker godt at publikum trampet takten til «Walking On With Jesus» og «Lovsyng vår Gud», mens de spise laks og drakk rødvin.

– Som gospelkor har det vært helt naturlig å ha et kristent repertoar, uansett hvor vi har sunget. Livsoppgaven min er ikke først og fremst knyttet til å drive med kor, men muligheten det gir for å fortelle mennesker om det kristne budskapet. For meg har dette vært to sider av samme sak.

LES MER: Gåsehud-konserter i Nordstrand kirke

Utviklingsarena

Mange av de til sammen 400 låtene han har skrevet, har – etter debuten Kallet fra 1982 – blitt gitt ut på de 20 Reflex-albumene han har stått bak. Blant hans mest kjente låter er «Like A Mighty River», som også den amerikanske gospelgruppa Kurt Carr Singers har gitt ut på plate. Flere av de øvrige låtene hans er kommet på andre innspillinger, med andre kor han har ledet.

I 1991 startet Martin Alfsen Kor-90 på Toten. Tenåringen Knut Anders Sørum fikk her en arena som sanger, og som solist. En annen totning, Inger-Lise Rypdal, begynte også et samarbeid med koret. Andre artister Martin Alfsen har samarbeidet med, enten i Reflex eller Kor-90, er Hanne Krogh, Trine Rein og Bjøro Haaland.

I Reflex trådte både Hans Esben Gihle, som ble en profilert solist i Oslo Gospel Choir, og Jens Olai Justvik, som ble anerkjent operasanger, sine tenåringssko.

– Det er veldig gøy at så mange har hatt utbytte av kortiden. For meg har det likevel alltid vært en ambisjon å skape et godt tilbud både musikalsk, sosialt og åndelig for alle kormedlemmene.

LES MER: Viktig komponist, viktig for norsk gospel

Kall

Ved siden av korjobbene, tok Martin Alfsen jobb som musikklærer ved Rønningen Folkehøgskole. Også det en viktig utviklingsarena fore unge sangere og musikere. Selv om han så fordelene med at Reflex forble et menighetskor, var han ikke vanskelig å be da skolens rektor, Svein Harsten, foreslo at han skulle starte Oslo Community Choir. I dag har koret 80 medlemmer, og skal til sommeren holde konserter i Los Angeles. I Fredrikstad, hvor Alfsen nå bor, leder han også Fredrikstad Gospelkor, med omlag 50 medlemmer.

– Hvordan rekker du over alt?

– Det er jo dette jeg ønsker. Jeg ser også på livsoppgaven min som et kall, som gjør det ekstra meningsfullt. Det er fremdeles moro å jobbe med unge sangere i Reflex, men jommen er det ikke artig å jobbe med godt voksne sangere i Fredrikstad Gospelkor og Oslo Community Choir også. At det i sistnevnte kor er en fyldig mannsgruppe, er også inspirerende. I kristne ungdomskor har det ofte vært en stor overvekt av jenter.

LES MER: Sammen om salmer: Kim Rysstad og Tord Gustavsen

Drivende dyktig

For Inger Lise Rypdal ble møtet med Kor-90 og Martin Alfsen hennes første samarbeid med en gospelgruppe.

– Det var veldig morsomt, ikke minst fordi Martin Alfsen er så dyktig. Han er utrolig flink til å harmonisere, og skriver dessuten flotte låter. Jeg sang et av verkene hans, «The River», sammen med Knut Anders Sørum, og det var en flott opplevelse, sier Inger Lise Rypdal.

Jens Olai Justvik, som jobbet 15 år ved Den Norske Opera, og blant annet sang Papageno i «Tryllefløyten», vokste opp i Frikirken i Kristiansand. Da han kom til Oslo, begynte han i Reflex.

– Dette var før jeg tok skrittet fullt ut, for å satse på opera. Reflex ble en veldig fin skole. Jeg fikk også solistoppgaver, jeg husker jeg sang «Hvert et kne skal bøyes» på den første LP-en, Kallet. Martin Alfsen var veldig ung på den tiden, men en drivende dyktig musiker og dirigent. At han fortsatt driver koret, er imponerende, sier den pensjonerte operasangeren som nå er blitt prest i Tveit Menighet i Kristiansand.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur