Kultur

Isolert av pandemien skapte han altertavle

Håkon Gullvågs kom rett fra pandemiens episenter til isolasjon i atelieret. Det ga ro til det viktigste. Nå får Fridalen kirke i Bergen fra 1937 sin første altertavle.

Da koronapandemien brøt løs, befant maleren Håkon Gullvåg seg der man helst ikke ville være – i Piemonte i Italia. Siden har han vært aleine i sine atelierer i Trondheim og Oslo. Alle utstillinger ble avlyst.

– Jeg har jobbet gjennom hele den merkelige tiden vi har vært gjennom, forteller han.

For få dager siden reiste han fra Trondheim til Bergen med den nye kirkekunsten til Fridalen kirke i Bergen.

– I bilen slo smittefaren meg igjen. Nå reiser jeg til Bjørgvin og tenkte på 1300-tallet og pesten den gangen, forteller han.

Kirkens nye tavle er enda en vending av kunstnerens parafraselek med altertavletradisjonen han har levd med helt siden han som gutt var med på kirkegalleriene der var faren var kirkesanger.

Kulturkirke

Da menighetsrådsleder Ruth Brudvik kom inn i kirken torsdag og fikk se kirkens nye utsmykning var reaksjonen sterk.

– Jeg mistet nesten pusten og frøs nedover ryggen. Det er så vakkert – to fremragende verk som snakker sammen. Det er et stort løft for kirken vår som satser så sterkt på kultur, sier hun.

Fridalen menighet har et av landets rikeste kormiljøer. Jentekoret teller 70 sangere, og guttekoret 40.

– Ungene synger store verk i mange konserter, og vi har jevnlig også andre konserter. Vi bruker mye av våre ressurser på kultur. Derfor er det eventyrlig flott å få bilder inn som er med på underbygge vår satsing på å være en kulturkirke, sier Brudvik.

I mer enn 80 år har kirken stått uten noen egentlig utsmykning. Et enkelt krusifiks, et glassmaleri og et teppe er nå erstattet av Gullvågs fire meter høye og to meter brede altertavle. Og når man kommer inn i den langskipede kirken, vil man først se lammet på det andre av Gullvågs to nye bilder.

Penselstrøk: Virkningen i kirkerommet er avgjørende for Håkon Gullvågs siste justeringer.

Foto: Freia Beer

Den gode del

Gullvåg har atelier både i Oslo og i hjembyen Trondheim der han har flere.

– Det ene atelieret i Trondheim er blitt et rent kirkekunstatelier. Der har jeg også andre bilder med Den bibelske syklus og nye Maria-sykluser rundt meg. Det har gitt en veldig konsentrasjon og ro. Pandemien gjør at vi er blitt satt litt på plass og får fokus på det som betyr noe eksistensielt. Vi er innhentet av historien og har nok lært hvor sårbare vi er. Det rommet har vært et hovedanker i tilværelsen for meg etter at jeg kom fra Italia og startet i karantene.

Risikoen var stor for at han hadde med seg smitte. Siden han kom fra Italia og har mange venner og kolleger både der og i Kina, fikk han tidlig veldig respekt for av alvoret. Alle planene for 2020 som var langt for lenge siden, måtte kanselleres.

– Disse temaene i kirkekunsten som jeg har jobbet med mye opp gjennom årene, ble et solid fundament, og forsterket mitt engasjement i motivene, forteller han.

Siste strøk

– Kan du selv se det i bildene?

– Kanskje. Det har også vært en reise tilbake til barndommen. Som bitteliten kunne jeg først bare se toppen av altertavlene fra galleriet der jeg var med far. Kanskje er det derfor jeg har plassert den øverst.

Når verket er endelig ferdig er alltid et spørsmål. Penslene er med til Bergen.

– Det er et sannhetens øyeblikk å se hvordan det virker i rommet. Lysinnfallet ser du ikke før det henger på plass og da må jeg kanskje forsterke en figur. Vil denne skikkelsen tre frem først på 30 meters avstand? Hva skal du først oppdage, hva må du nært for å se?

Slik det ofte er med Gullvågs kirkekunst er det 10-15 motiver som flettes sammen slik at fortelling blir en helhet.

– Alt dette ser jeg på ordentlig først når bildene kommer inn i rommet. Da er det greit å ha med seg pensel og gjøre siste justering.

Fridalen kirke: Nedenfra ser du nattverd, korsfestelse, dåp og Jesu fødsel med stallen i Betlehem. Det er flankert av Moses og Johannes. evangelistsymbolene og Maria og Elisabeth. Ved å plassere Jesu fødsel øverst med stallen kan tavlen leses begge veier. – Gavlen på stallen har form som et triangel, som jeg vil understreke som den hellige treenighet, sier Gullvåg.

Foto: Freia Beer

Jordsmonnet

Det er lenge siden Gullvåg har hatt en så lang periode i atelieret. Det har også gitt tid til å rydde i gamle skissebøker fra 40 år tilbake. Det har resultert i at han også har kunnet levert en billedsyklus på Knut Hamsuns «Markens Grøde» – romanen som ga Nobelprisen for 100 år siden.

– Denne tiden gjør at vi er ført tilbake til jordsmonnet og det som er basis for vår overlevelse. Det har også åpnet tid for kjernearbeidet med frittstående malerier i store formater. Jeg har ikke tatt imot besøk, bare vært der inne og malt. Det er mange år siden jeg har gjort det, sier Gullvåg.

LES OGSÅ:

Høy aktivitet for barn og unge

Anmeldelse: Både Kristus og hans følgere fremstår som kropper av kjøtt og blod

Gullvåg for første gang i Oslo domkirke

Når nattverd blir kunst

Med olabil inn i kunsten

Den bibelske syklus tilbake i Nidarosdomen

---

Altertavle

  • Fridalen kirke i Bergen får i morgen ny altertavle.
  • Det feires med et konsertkåseri der kunsthistoriker Gunnar Danbolt og Håkon Gullvåg vil presentere og samtale om den nye kirkekunsten.
  • Utsmykningen er finansiert av en testamentarisk gave fra medlemmer av menigheten.
  • Håkon Gullvåg har kirkeutsmykninger blant annet i Jordan, Nidarosdomen, Ellingsøy kirke, Konnerud kirke, Seegård kirke og Innset kirke.

---

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur