Teater

Ikke noe Snåsa-teater uten ministerens mirakel

Eks-helseminister Bjarne Håkon ­Hanssens mirakelfortelling ga inspirasjon til teaterstykket Snåsamannens sang.

Mari Dahl Sæther spiller den unge jenta som er uhelbredelig syk. Spørsmålet er om hun skal eller ikke skal be Snåsamannen om hjelp. For å samle penger går hun gjennom Norge sammen med en venninne. På én etappe har jentene fått med seg den norske helseministeren og hans livvakt.

Døden nær

– For meg er den største utfordringen å spille en kvinne som snart skal dø. Jeg har prøvd å forstå hva som kan ­motivere deg til å leve under slike svære omstendigheter. Hvor er meningen å finne når fremtidsperspektivet er borte? Der er det mye å lære om å stoppe opp og finne verdi i det som er akkurat nå, sier Dahl Sæther.

Teatersjef Thomas Bye ved ­Ibsen Teater fikk ideen om å gjøre­ teater av Snåsamannen da han leste at daværende helseminister Bjarne Håkon Hanssen fortalte at sønnen var blitt kurert for kolikk etter å ha vært hos Snåsamannen. Det som fascinerte, var at en helseminister gikk ut og fortalte om dette frivillig.

– Selv ville jeg kanskje tenkt at dette var noe jeg ville holde hemmelig. I det at muligheten for mirakel møter den offentlige rollen som helseminister, så jeg stoff for scenen. Min tanke­ var også at ingen andre enn den svenske dramatikeren Klas Abrahamsson kunne skrive teksten. Med blant annet sin musikal­ om Ikea-gründeren Ingvard Kamprad, har han vist at han evner­ å gjøre teater av sammensatte temaer, forteller Bye.

LES OGSÅ: Kraftverket menighet syndet med opphavsretten - må trekke salmeplate

Ramaskrik

Klas Abrahamsson visste ingen ting om Snåsa­mannen. Vi har spurt ham på ­telefon hvordan fenomenet Snåsa­mannen ser ut fra Sverige.

– At han får så massiv kred fra etablissementet er veldig spesielt, men også sjarmerende og rart. Det helt spesielle er at en helseminister gikk ut av egen kraft og ga støtte. I Sverige ville det ført til ramaskrik fra lege­forening og universitet.

Å bare gjøre teater på historien om Snåsamannen var uaktuelt.

– Dramatikken ligger i konflikten med et etablissement der vi faktisk har gode grunner til at forvente at våre skattepenger går til det som er vitenskapelig dokumentert.

LES OGSÅ: «At Jesus og Snåsamannen er klare for norske teaterscener speglar eit samfunn i endring»

Make USA Great

Abrahamsson jobber som psykolog og er svært interessert i spørsmål om tro, hva den gjør med oss og hvor viktig den er som drivkraft.

– Se hva som har hendt det siste­ året hvor slagord som Make Britain Great og Make USA Great Again har slått igjennom. Bare man tror, så står troen seg så sterkt mot fakta og bevis at man blir skremt av det. Det er lett å slå ned på Donald Trump, men når et så gjennomsympatisk menneske som Joralf Gjerstad bygger hele sin karriere på det som går utenfor evidens og vitenskap, så blir det langt mer interessant. Kan jeg støtte det han gjør, uten å risikere å åpne for mer anti-intellektualisme og større risker for menneskers ve og vel?, spør Abrahamsson.

Han tror også Snåsamannens sang vil kunne spilles i Sverige.

– Det er et stykke om konflikten mellom tro og vitenskap, mellom tro og fakta, sier Abrahamssson.

LES OGSÅ: Kirken opplever medlemsras etter ny utmeldningstjeneste

Bare sang

Selv om Sverre Bentzen har sunget i musikaler, er det første­ gang han er på scenen uten å gjøre­ noe annet enn å synge.

– Da jeg leste manus, ble jeg veldig truffet. Slike eksistensielle spørsmål sliter vi ofte med alle. Sangene forteller litt hvem Snåsamannen er og hvordan han har hatt det. Han sier at tingene med ham ikke er så kompliserte som mange vil ha det til. Han prøver å alminneliggjøre mytene rundt seg. Sangene blir små kommentar til det hele, sier Bentzen.

Unngå skyttergraven

Regissør Øyvind Osmo Eriksen vil unngå skyttergravene.

– Reisefølget har lett for å ende der, mens Joralf Gjerstad utfordrer oss til å være opptatt av det vi har felles av lengsler, behov og frykt. Han vil vi er helt åpne for hverandre og legger vekk det som skiller oss fra hverandre, sier Eriksen.

Han opplever at Gjerstad er et menneske med en egen evne til å lytte og møte mennesker helt og holdent.

– Det har vært veldig fint å jobbe med et stoff som tvinger oss til å møtes og våge å berøre ganske grunnleggende våre egne holdninger til verden, sier regissøren.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater