Kunst

‘Ikke bare hager og interiør’

Hos Skagenmaler Anna Ancher stod Darwin og Bibelen side om side. Hennes kunstneriske utforskning av lyset kombinerte det sanselige med det åndelige.

– Anna Ancher har alltid blitt sett på som en god kunstner. Likevel har man ikke brukt så mye tid på å forstå henne ordentlig. Vi synes ikke hun er blitt tatt alvorlig nok, sier Peter Nørgaard Larsen ved Statens Museum for Kunst (SMK) i København.

8. februar åpner den hittil største retrospektive utstillingen av skagenmaleren Anna Ancher. Målet er å gi et mer mangfoldig og nyansert bilde av Ancher, en moderne kunster som rev ned barrierer med sine intense lys- og fargeskildringer og sitt forenklede bildespråk.

Anna Ancher malte ofte scener fra det religiøse liv på Skagen. Her er En begravelse fra 1891.

Innadvendt vitalist

Sollyset på veggen blir kalt Anna Anchers nøkkelmotiv. Dragningen mot lyset delte hun med mange andre ved århundreskiftet, både innen kunst og medisin. Dette viser utstillingen ved å sette Ancher i sammenheng med den såkalte vitalismen og dens dyrking av solens livgivende kraft.

Når hun ikke tidligere er blitt knyttet til vitalismen, skyldes det at den oppfattes som en maskulin bevegelse, ifølge Nørgaard Larsen. Vitalismen sto for styrke, sunnhet og kroppsutfoldelse – som i Edvard Munchs motiver av badende menn.

– Anna Ancher representerer en stille, meditativ og ikke så utadvent måte å forholde seg til lyset på. Hun er ikke vitalist i tradisjonell forstand. Jeg mener likevel vi med fordel kan se henne som en del av datidens lysfascinasjon. Hun går svært grundig til verks, spør hva lys rent faktisk er, sier Nørgaard Larsen, som er overinspektør og seniorforsker ved SMK,

Lys kan også symbolisere til noe oversanselig eller guddommelig. At lyset kan ha en slik betydning i Anchers kunst er dog stort sett blitt avvist: I «det moderne gjennombruddet», som Ancher tilhørte, hadde vitenskap – og ikke religion – forrang.

– Min påstand er at Anna Ancher kombinerer det konkrete og sanselige ved lyset med noe åndelig, fortsetter Nørgaard Larsen.

LES OGSÅ: Bleken tegner opp linjer mellom historiens og kjærlighetens krefter

Anna Ancher var ikke bare den mest moderne av malerne som tilhørte kunstnerkolonien på Skagen. Hun var også en av Danmarks første moderne malere.

Religiøs modernist

Ideen om at religion ikke spilte noen rolle i det moderne er også en konstruksjon, mener Nørgaard Larsen. Vi støtter oss på Nietzsche og hans slagord om at Gud er død, eller Georg Brandes religionskritikk. I virkeligheten levde de fleste tett på Gud og kirken. Så også Anna Ancher.

Hun hadde en kristen oppvekst, og både mor og søstre var del av indremisjonen. Kanskje er bildene ikke bare beskrivelser av det sosiale livet på Skagen, men også et uttrykk for kunstnerens egen tro?

– Anna Ancher var religiøs. Det finnes brev som viser at hun gikk i kirken og brydde seg om den. Vi har bare ikke klart å se det i kunsten hennes.

I bildene kan det religiøse skimtes i bruken av lys i de mange portrettene av den aldrende moren, foreslår Nørgaard Larsen.

– Lyset bryter nesten alltid inn og reflekteres som en glorie omkring morens hode. Det kan godt være et forsøk på å skildre noe religiøst, på å løfte henne inn i en annen sfære.

Flere av Anchers motiver skildrer troens plass i lokalsamfunnet helt konkret. De to største og mest ambisiøse er En begravelse og Et misjonsmøte.

Samtidig levde Ancher i et frisinnet kunstnermiljø hvor det religiøse spilte en underordnet rolle. Museet gjør et poeng ut av at Charles Darwins Artenes opprinnelse står side om side med Bibelen og en slitt salmebok i Anchers bokhyller.

LES OGSÅ: Malte på åndenes befaling

LES OGSÅ: Hilma af Klint var forut for sin tid

Anna Ancher jobbet med farger og former. Menneskene i motivene var rekvisitter som kunne flyttes rundt i bilderommet mer enn modeller for portretter.

Hagedamer

Nørgaard Larsen tror det er flere grunner til at Anna Ancher nå får en grundigere behandling. Søkelyset på kvinner i kunsthistorien er blitt sterkere.

– Som med så mange andre kvinner er Anchers kunst ofte blitt plassert inn i kategorien «interiører og hagemotiver», påpeker Nørgaard Larsen.

– Dette med hager og interiører er en konstruksjon rundt kvinnelige kunstnere. Jeg forstår det ikke: Monet malte også interiører og hager.

Anna Ancher var langt mer allsidig. Blant annet malte hun flere former for landskapsmaleri.

Skagenmalerne var en samling skandinaviske kunstnere som holdt til på Skagen i Jylland fra 1870-årene og inn på 1900-tallet. Anna Ancher var den eneste av dem som faktisk var fra stedet. I 2014 ble huset hun bodde i fusjonert med Skagen Museum. Dermed ble nye eiendeler registrert i museets samling.

– De fant en hel del små studier hvor hun tester ut forskjellige fargekombinasjoner på små lerretsbiter. Dette var ting hun ikke hadde tenkt at skulle stilles ut, men som viser interessante sider ved henne.

Funnene forsterket inntrykket av en moderne maler som lå i forkant. Hun reiste ut, observerte andre kunstnere og tok med seg nye impulser hjem.

LES OGSÅ: Kunsten du kan se i 2020

Hva er menneskets plass i naturen? Anna Anchers landskapsbilder får nå ny oppmerksomhet.

Maleriets jazzartist

Utstillingen plasserer flere av landskapsbildene til Ancher inn i en større sammenheng som handler om mennesket i naturen. Stemningslandskap med symbolske undertoner var dominerende i hele Norden i 1890-årene. Hos Ancher har vi, igjen, ikke helt evnet å se det.

Spennet i Anna Anchers kunst kan være vanskelig å få grep om, medgir Nørgaard Larsen.

– Det er vanskelig å lage en kronologi omkring verkene. Mange av dem er ikke datert, og de etterlater et inntrykk av en kunstner som ofte skifter spor.

Nørgaard Larsen tror forvirringen skyldes at Anna Ancher tidlig fant noen grunnmotiver som hun hele livet vendte tilbake til.

– Hun kan virke flakkende, men jeg mener vi må forstå henne på samme måte som en jazzmusiker som jobber med rytmer, klanger og figurer. Anna Ancher føler seg ikke ferdig. Hun tar opp igjen et motiv og tømmer det. Utprøvingen når et toppunkt – som i lysrefleksjonene på veggen i Aftensol i kunstnerens atelier på Markvej. Hun ser her ut til å være på vei inn i noe abstrakt, før hun igjen vender tilbake til noe mer konvensjonelt. Jeg tror det handler om at hun gjentar og improviserer. Hun graver ut essensen i motivet.

---

Anna Ancher

  • Dansk kunstner (1859–1935) tilknyttet kunstnerkolonien Skagenmalerne.
  • En av Danmarks viktigste moderne kunstnere.
  • Eksperimenterte med lys, farger og forenkling i motiver fra hjembyen Skagen.
  • Hentet internasjonale impulser inn i kunsten fra reiser og studieopphold i Frankrike.

---

---

Ny utstilling

  • Anna Ancher vises på Statens Museum for Kunst (SMK) i København 8. februar til 24. mai.
  • Den hittil største retrospektive utstillingen med Anchers kunst.
  • Består 150 malerier og pasteller samt 30 tegninger. I tillegg kommer arkivmateriale som brev, skissebøker, fotografier og gjenstander.
  • Går videre til Skagens Museum 13. juni til 18. oktober og Lillehammer Kunstmuseum 14. november til 15. mars 2021.

---

Les mer om mer disse temaene:

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst