Kultur

Ibsens Brand på kirkevandring

Teater Ibsens nyoppsetning av Brand har premiere i Skien kirke i kveld. Det unike prosjektet lar deretter Ibsens skuespill gå fra kirkerom til kirkerom,

Store deler av Henrik Ibsens skuespill Brand utspiller seg i et kirkerom. Nå inntar en nyoppsetning av det klassiske stykket 14 kirkerom i og rundt Skien. Thomas Bye i Teater Ibsen hadde ideen til prosjektet og spiller selv hovedrollen som presten Brand. Teatersjefen var spent på reaksjonene da han ba om å få innta kirkerommene med Ibsen-drama.

– Ingen har sagt nei. Responsen­ har vært overstrømmende positiv, og kirkene har vært utrolig rause og behjelpelige. Mange av prestene har tydeligvis mye kunnskap om Brand, og flere har kommet med innspill. Ikke for å belære, men for å presentere sine tolkninger av presteskikkelsen. Det har vært utrolig lærerikt, og jeg har tatt flere innspill til følge og gjort endringer i forhold til min opprinnelige tolkning. Jeg forstår Brand bedre nå enn da jeg begynte, forteller Bye.

LES MER: Brand i bedehusland

Unikt

Litteraturprofessor Vigdis­ Ystad, som er en av Norges­ fremste eksperter på Henrik ­Ibsen, mener en kirkelig ramme for Brand gir mening. Hun kjenner ingen nyere oppsetninger av verket i et kirkerom.

– Det høres ut som et spennende grep, i en sammenheng som er høyst relevant for det eksistensielle dramaet. På Ibsens tid var mellomaktsmusikk vanlig, og det å tilføre verket orgelmusikk høres­ spennende ut. I en kirke­ byr det seg også en anledning til å bruke den ofte utelatte­ orgelscenen. Den er sentral i verket og de sterke disharmoniene fra orgelet symboliserer den dype sorgen Brand bærer på etter ­tapet av Agnes, sier Ystad.

Orgelmusikk

I kirkerommet kan den nevnte orgelscenen gjøres på skikkelig vis. I Ibsens originaltekst spiller faktisk Brand på orgelet i den nye kirken han har fått bygget. I mangel av orgler blir dette som regel utelatt på norske teaterscener. Domorganist Kåre Nordstoga har en sentral rolle i oppsetningen, og bidrar med ny musikk og orgelimprovisasjon gjennom hele stykket.

– Jeg har alltid vært glad i ­Ibsen, og det er utrolig spennende å jobbe med folk som går så grundig til verks i det dype dramaet om tro – og liv og død. Brand går jo til grunne på grunn av sin standhaftige tro, her er det voldsomme dybder som gjør det naturlig å spille musikk med store­ bokstaver, sier Nordstoga.

Den rutinerte domorganisten går inn i helt nye utfordringer når han skaper musikk til en teateroppsetning, men tenker at musikk for teater har mye til felles med det å spille til gudstjeneste.

– Musikken skal underbygge tekstmaterialet, og hos Ibsen er det nok av drama å ta tak i, sier Nordstoga og gleder seg til stormscenen der musikken braker løs til en Brorson-salme.

Jeg kan ei tonen tvinge.

Brand i fortvilelse over sitt mislykkede forsøk på orgelspill.

Spiller Brand

I den nevnte orgelscenen gestalter domorganisten Brand.

– Scenen symboliserer Brands fortvilelse og kamp. I desperasjon kaster han seg over orgelet og det ender i sterke disharmonier. «Jeg kan ei tonen tvinge» utbryter han. I Skien kirke spiller Thomas Bye (Brand) på piano nede i kirken, det går over i et samspill med orgelet, og i en kort sekvens er det jeg som er Brand, forteller Nordstoga.

Det er likevel Thomas Bye som har gått lengst inn i Ibsens rolle­figur.

– Min Brand er en ung, visjonær idealist som blir utsatt for store prøvelser. De sår tvil i ham om Gud virkelig finnes. Jeg tenker at den kompromissløse ­presten velger å bli stående i troen, selv om Ibsen lar spørsmålet stå litt åpent. I den åpenheten ligger mye av storheten i dramaet. Viljesbegrepet er sentralt, men spennes mot spørsmålet om hva kjærlighet egentlig er. Brand fremstår som kjærlighetsløs, for eksempel nekter han sin døende mor sakramentet før hun gir fra seg hele arven. Han viser ingen nåde. Men han sier også at når viljen bare er sterk nok, skal kjærlighetens tid komme, forteller Bye.

LES MER: Teater Ibsen setter opp Jobs bok

Sokneprest Gunnar Thelin i Skien gleder seg til den kirkehistoriske begivenheten. Han har lest hele det omarbeidede manuset, og er en av mange som har gitt innspill til Ibsen-teateret.

Begeistret

– Å spille Brand i kirkerommet er en strålende idé. Ibsen bodde i Roma og slet med Brand, og Bjørnson anbefalte ham å gå i Peterskirken for å få inspirasjon. Der fikk han en åpenbaring som hjalp ham videre i arbeidet. Peer Gynt finner nåden gjennom Solveig, som kvinnelig Kristus-figur. Men finner Brand noen gang frem til nådens Gud? Skien kirke er en ideell arena for alt det kompromissløse i Brand. De fire livssymbolene på korveggen står der som svar på det som stenger for nådens Gud, sier Thelin.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur