Hvitt er dødens farge

Hvit overmakt er den tematiske linken mellom en flystyrt i 1961 der FNs generalsekretær Dag Hammarskjöld omkom, og drapene på 30 svarte barn og unge i Atlanta rundt 1980.

Jeg hadde ikke ventet at tv-seriene Mysteriet Hammarskjöld og Atlanta's Missing and Murdered skulle ha noe med hverandre å gjøre. Ytre sett handler de om forskjellige ting, men brått stiger white supremacy fram som en tematisk link: Den danske dokumentarserien avslører en rasistisk organisasjon som ville sikre hvit kontroll i Afrika. Den amerikanske serien antyder at Ku Klux Klan-medlemmer kan ha myrdet svarte barn i byen Atlanta, Georgia.

Hvitt betyr død

White is the Colour of Death blir et motto i Mysteriet Hammarskjöld når den danske regissøren Mads Brügger forteller om uhyrligheter begått av hvite i Afrika. Etter seks års research avslører han en paramilitær organisasjon kalt South African Institute for Maritime Research (SAIMR). Den ble ledet av en mann som alltid kledde seg i hvitt: Dr. Keith Maxwell.

Brüggers serie er uhyre spennende fordi dansken er så god til å popularisere kompliserte forhold. Han starter med å finne ut det mange har lurt på: Hvorfor styrtet flyet med FN's generalsekretær Dag Hammarskjöld om bord i september 1961?

Hammarskjöld brant for å hjelpe svarte, afrikanske ledere til å få politisk kontroll over sin framtid, noe som irriterte hvite med fortsatt lyst på å utnytte kolonier. Da den svenske FN-lederen var på vei til fredssamtaler i det britisk-kontrollerte Nord-Rhodesia (dagens Zambia), gikk flyet i bakken like ved flyplassen Ndola.

Desmond Tutu

Mange har prøvd å finne svar på mysteriet uten å lykkes. Mads Brügger allierer seg med svenske Göran Björkdahl som er besatt av å finne ny dokumentasjon. Jeg kan love at de to herrenes utrettelige etterforskning bærer frukter, dog av det giftige slaget. Her overgår virkeligheten enhver fiksjon.

Hovedsporet de forfølger, kom fra erkebiskop Desmond Tutus sannhetskommisjon i 1998. Den la fram opplysninger om en hemmelig organisasjon – SAIMR – som var styrt av britiske MI6, USAs etterretningsorganisasjon CIA samt den sørafrikanske etterretningstjenesten. I dokumentene beskrives det hvordan flyet med Hammarskjöld skulle styrtes. Motivet var å sikre kolonimaktenes økonomiske interesser i en tid da de holdt på å miste grepet om Afrika.

Men Tutu visste ikke om dokumentene var ekte. Brügger og Björkdahls gravearbeid, godt hjulpet av en sørafrikansk journalist, gir sjokkerende resultater, ikke minst etter at de møter en whistleblower fra SAIMR som forteller om den hvitkledde Dr. Maxwell og hans tvilsomme geskjeft i afrikanske land.

Rystende

Mads Brügger er ingen ordinær filmskaper. I den farseliknende dokumentaren Ambassadøren (2011) iscenesatte han seg selv som nyslått konsul fra Liberia som dro til Den sentralafrikanske republikk for å handle diamanter i skjul. Slik fikk han fram grelle sannheter om korrupsjon og nykolonialisme.

I Mysteriet Hammarskjöld synliggjør han midtveis hvordan alt holder på å rakne når Björkdahl og han sitter fast i sin research. Men som den eminente dramaturg Brügger er, lar han siste episode bli en skrekkavsløring dels om gåten Hammarskjöld, dels om Dr. Maxwells planer for å holde nede den svarte befolkningen i Afrika. Dere får selv finne ut hva SAIMR drev på med.

Atlantas barn

Mads Brüggers overraskende fortellergrep burde regissørene Maro Chermayeff og Sam Pollard lært av. Deres fem episoder lange true crime-serie Atlanta's Missing and Murdered forteller om 30 svarte barn og ungdommer som forsvant eller ble funnet myrdet i Atlanta rundt 1980. Dessverre tynges serien av et uendelig antall talking heads. Her burde filmskaperne valgt ut noen få stemmer til å belyse sakens ulike sider.

Men de lykkes med å vise hvilken smertefull historie det er snakk om. 40 år senere tynges de pårørende fortsatt av sorg og savn når de møtes i en av Atlantas baptistkirker. Det er hjerteskjærende å høre deres erfaringer og rop om rettferdighet. De etterlatte tror ikke at domstolen fant rett gjerningsmann da den dømte den svarte Wayne Williams til livstidsstraff i 1981 for to av drapene.

At Ku Klux Klan kan ha operert for å ta livet av svarte barn, sparer regissører dessverre først til siste episode, skjønt mistanken kunne gitt serien et helt annet trøkk underveis. Georgia statlige politi (GBI) utførte en hemmelig etterforskning mot klanens medlemmer for å sjekke om de sto bak minst ett av drapene. At granskningen ble lagt ned kort før rettssaken mot Williams åpnet, er ubehagelig. Påstanden som presenteres, er at en rasekrig ville brutt ut dersom det ble kjent at hvite menn tok livet av svarte barn og ungdommer.

Selv om Atlanta's Missing and Murdered ikke finner endelige svar, plasserer den tragedien i et eldgammelt mønster av rasisme som rammer de svarte. Slik blir Mads Brüggers triste motto – hvitt er dødens farge – også sørgelig relevant for den amerikanske tv-serien.

En filmatisk medrivende, men ubehagelig opplevelse

Barn hjelper jødiske barn å flykte

---