Historisk kulturkræsj

Er fremtidsspekulerende fabler så fremmedartete i Norge at de må polstres med ufarliggjørende komikk?

Bilde 1 av 3

Hva er en beforeigner – en fremvandrer? Konseptet formidles effektivt og omsvøpsløst: Mennesker fra steinalder, vikingtid og sent 1800-tall dukker uforklarlig opp i Oslos havnebasseng og utgjør snart store innvandrer-, unnskyld fremvandrergrupper.

Hovedstaden strever med å integrere de nyankomne, som ofte knyttes til kriminalitet. Kan den rusmisbrukende politietterforskeren Lars løse en mystisk drapssak sammen med sin nye partner, viking-fremvandrersken Alfildr?

Oppsett

Tidenes første norske HBO-produksjon dveler ikke; vi settes umiddelbart inn i premisset, alt som ytres og vises de første minuttene av serien er viktig oppsett-informasjon ment for seerne. Hver nyhetssending (deriblant en som vises fra flatskjerm i Operaens foaje) inneholder presise opplysninger med direkte relevans for handlingen: «Ingen vet ennå hvordan og hvorfor fremvandrerne havner i vår tid». Beforeigners følger streng strømme-logikk; anrettet for å bli slukt i store jafser av gangen.

LES MER: Det er hyklersk og historieløst av filmen Yesterday å anklage dagens musikkindustri for kynisme

Innbitt særnorsk

Norsk (pop)-kulturhistorie er påfallende fattig på science fiction. Forfatterne Jon Bing og Tor Åge Bringsværd var lenge nærmest enerådende på feltet, og deres NRK-serie Blindpassasjer er blant svært få eksempler på hjemlige, fremtidsspekulerende historier i levende bilder. Er sjangeren for kjølig, høytidelig og teknikkfokusert for en nasjon med mer fiske og jordbruk enn industri og oppfinnervirksomhet?

Utenlandske kulturuttrykk introduseres gjerne til Norge med en ufarliggjørende blanding av komikk og innbitt særnorskhet. Deep River Boys' hymner til samer og fjellheim ble manges første møte med svart gospel og r&b på 1950-tallet. Under den amerikanske bilracefilmens glansdager, tyve år senere, kom Flåklypa Grand Prix, med lusekofter og østerdalsdialekt. De tidligste norske hiphop-utgivelsene var ren humormusikk, med gjestespill av «typer» som Carl I. Hagen og Vidar Theisen, og likhetene mellom breakdance og halling ble stadig understreket. Norsk krim foregår gjerne på bygda, med snø og inngrodde gubber som gjennomgangsmotiver.

LES MER: Tor Åge Bringsværd har skrevet bok om å bli gammel. Vi snakker med ham om alt mulig annet

Fler-temporal

Sånn sett er det ingen overraskelse at Beforeigners (som den svakt beslektede NRK-serien Magnus fra tidligere i år) trygt kan kategoriseres som en komiserie. Den kjappe introduksjonen til premisset legger ikke opp til mystikk eller undring, men til at rollefigurene kan boltre seg i buskis og lett satire. Serieskaperne Eilif Skodvin og Anne Bjørnstad har bakgrunn fra nettopp komedie, som forfattere av vitsene i salige Mandagsklubben på TVNorge og som produsenter av den snøtunge gangsterhumorserien Lillyhammer. Mens hovedregissør Jens Lien står bak et av norsk films få vellykkede forsøk på å skape alternative univers, Cannes-deltakeren Den brysomme mannen fra 2006.

Beforeigners tar oss til et «fler-temporalt» samfunn, og morsomhetene kretser rundt historiske kulturkræsj og moderne problemer som musearm, høysensitivitet og glutenallergi. Den kvinnelige hovedpersonen, en etterforsker med vikingbakgrunn, bruker mose som sanitetsbind og arbeider hardt for å tøyle sitt ubehøvlede og krigerske sinnelag.

Bakkeplan

Humoren er en mindre kompromissløs variant av den man finner i NRK- og Netflix-serienVikingane. Enkeltscenene er gjennomarbeidede og fornøyelige, mens helheten svekkes av manglende nysgjerrighet på hva som egentlig har skjedd med verden. De fem første episodene viser ikke det store bildet, her er verken betraktninger fra historikere eller forskere, og kun mikroskopiske innblikk i hvordan resten av verden påvirkes. I stedet for å gjøre de mystiske omstendighetene til historiens motor, drives den heller fremover av etterforskningen og kompis-komedien på bakkeplan.

LES MER: Tom Hanks spiller rollen som TV-personligheten Fred Rogers i kommende film. Rabbiner mener han formidlet en radikal teologi om nestekjærlighet

Actionfattig

Er seriens premiss et resultat av edruelige budsjetter? Det er billigere å importere mennesker fra steinalder, vikingtid og 1880-tall til et høyst eksisterende Barcode enn å lage historisk fantasy eller prangende fremtidsscenarioer – særlig dagens skjeggmote tatt i betraktning.

Beforeigners har en lang og imponerende rulletekst og fyller store og små roller med kjente ansikter. Skuespillet er upåklagelig, Nicolai Cleve Broch er stødig som lakonisk etterforsker, han tar med seg en troverdig, deadpan politiautoritet fra tidligere roller. Finske Krista Kosonen tilfører sjarm, råskap og menneskelighet i gestaltningen av skjoldmøyen Alfildr – seriens mest sammensatte og krevende figur.

Har skuespiller-vektleggingen gått på bekostning av action? En scifi-krim-gangster-komedie skriker etter biljakter og festlige slagsmål, her uteblir de nesten totalt. Voldelige tildragelser i et parkeringshus skildres ikke, vi ser bare resultatet. Når en steinalder-mafiaboss drepes med drone, skjer det på uspektakulært vis.

Tankeeksperimentet

«Vi var her først», sier fremvandrerne til sine fremmedfiendtlige nåtidslandsmenn. Beforeigners grenser tidvis til det tankevekkende i sin vri på moderne problemer, men kunne med fordel stolt enda mer på sitt eget konsept: Gitt publikum enda mer undring, etisk-filosofiske diskusjoner, tankeeksperimenter og action, elementer som gjør klassisk scifi klassisk. Humor er det alltids plass til.

Anmeldelsen er basert på de fem første episodene.

---

TV-serie