Hever status ved å sponse festivaler
Energidrikken Red Bull sponser Slottsfjell, men uten å klistre logoen sin overalt på festivalområdet. – Viktig å få ned mistenksomheten hos forbrukeren, sier medieforsker.
Red Bull anslår selv at de mangedobler salget av energidrikken gjennom sponsing. Bildet er fra Slottsfjellfestivalen i 2013, som i år blir sponset av blant annet Red Bull.
Grøtt, Vegard Wivestad
Det vakte oppsikt da langrennsløperen Petter Northug i 2009 inngikk sponsoravtale med Red Bull, samme år som energidrikken ble lovlig å selge i Norge. Nå sikter energidrikkprodusenten seg i stadig større grad inn mot kulturlivet.
Slottsfjellfestivalen i Tønsberg er en av festivalene som har Red Bull som samarbeidspartner. I sommer sender energidrikkprodusenten 400 timer med livemusikk fra store musikkfestivaler som spanske Primavera Sound Festival, tyske Lollapalooza og danske Roskilde gratis på sine nettsider.
Energidrikkprodusenten har siden 1998 drevet en egen stiftelse, Red Bull Music Academy, som sponser alt fra musikkstudioer til plateutgivelser, der blant andre Aurora Aksnes er tilknyttet.