Kultur

Heller Youtube enn brettbøker

I familien Johannessen leser de helst bøker på papir. 
– Barnehagene bruker gjerne pedagogisk orienterte spill, ikke digitale bøker, sier professor.

Bilde 1 av 3

Eskil på seks år skal snart begynne­ på skolen og har sammen med farmor, far og lille­søster lagt turen til Eldorado bokhandel i Oslo for å forberede seg til skolestart.

– Vi har nettbrett, men ­prøver å begrense hvor mye Eskil og lillebror Amund på tre år, 
får bruke det. Stort sett går det i ­pedagogiske småspill. I forkant av skolestart bruker for eksempel Eskil et lite regnespill, sier pappa Inge Johannessen.

Eskil selv vil helst se Lego-­videoer på Youtube når han får sin tilmålte nettbrettid.

Johannessen forteller at de er en leseglad familie.

– Vi leser i hvert fall en halvtime før leggetid. Nå har vi kommet oss forbi bildebokformatet og har gitt oss i kast med ­Roald Dahls Charlie og sjokolade­fabrikken.

LES SAKEN: Kubbe er alene på nettbrett

En voksen i nærheten

Elise Seip Tønnessen er professor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Hun har blant annet forsket på hvordan barnebokapper blir brukt i barnehager.

– Når det kommer et nytt ­medium, har vi en tendens til å henge oss opp i mediets særegenhet. Det tar litt tid før vi innser verdien av innholdet og hva slags kvaliteter det kan ha. Bokapper med varierende grad av interaktivitet kan både framheve og overdøve den egentlige fortellingen.

Tønnessen mener at mediet ikke nødvendigvis gjør at barnet­ blir sittende alene med nettbrettet.

– De liker å ha en voksen i nærheten, men den voksne får en litt annen rolle enn den klassiske høytleseren, og blir kanskje 
heller en slags veileder. ­Barnet må hjelpes litt i gang – gjøres oppmerksom på hva de kan trykke på, hvordan mekanismene fungerer, sier Tønnessen.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Avlastning

Eskil lar seg trekke­ inn i Åshild Kanstad Johnsens Kubbe lager skyggeteatersom ble omtalt i gårsdagens Vårt Land.

– Lillebror Amund liker et spill basert på samme bokserie, «Kubbe rydder opp». Det har ­Eskil vokst fra. Men det var nytt for meg at det fantes en billedbok utviklet spesielt for nettbrett, sier Johannessen.

Han forteller at nettbrettet kan være en god avlastning når ikke mamma og pappa har overskudd til å lese høyt, men vil uansett at Eskil og søsknene skal ha evnen til å leke på eget initiativ.

– Nettbrett skal ikke være et alternativ til lek. Heller et avbrekk. Vi har ikke brukt så mange slike bildebøker som er «oversatt» til nettbrett, men det er klart det er et alternativ til YouTube-videoer.

Mestringsfølelse

Tønnessen forteller at de ansatte i barne­hagene hun har besøkt ikke nødvendigvis har vært klar over at det finnes barnebøker i app-form.

– De bruker gjerne pedagogisk orienterte spill, sier Tønnessen.

Ifølge professoren foregår det et spennende sosialt spill når barn leser interaktive bildebøker på nettbrett.

– Det er interessant å se hvordan det sprer seg i barnekulturen. De samler seg gjerne i grupper der de eldste styrer appen og de små følger med og lærer av det de store gjør.

Det at en app har flere muligheter enn en ordinær papirbok, gjør også at barn kan lese på en litt annen måte.

– De kan brukes av barn som ikke har lært seg å lese, og interaktive elementer kan være med på å gi mestringsfølelse. Barna kan selv styre og kan nok derfor oppleve et større eierskap enn til en papirbok, sier Tønnessen.

Helst video

I barneavdelingen i Eldorado bokhandel har Eskil fordypet seg i Kubbe lager skyggeteater.

– Liker du den?, spør pappa.

– Ja, mumler Eskil uten å se opp.

– Hva vil du helst? Se Lego-video eller bla i Kubbe?

– Lego-video, svarer Eskil.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur