Kultur

Gir bort unik grafikksamling

– Tresnittet har et umiddelbart uttrykk som fascinerer meg. Motstanden som ligger i treet gjenspeiler seg i det trykte resultatet, sier Ola Tjørhom.

Nå har religionsprofessor Ola Tjørhom donert til sammen 322 grafiske arbeider til Haugesund Billedgalleri. Den første donasjonen kom i 2008 og nå er Tjørhom-samlingen utstilt i galleriet ut denne uken. En ny praktbok er utgitt i forbindelse med utstillingen. Den presenterer alle verkene, og har flere artikler om høytrykket som kunstform.

LES MER: Håkon Bleken om Inger Sitter

Nytt blikk

– Vi er kjempeglade for den rause donasjonen. For et lite museum som oss er dette et betydelig bidrag som spisser spesialfeltet vårt innen grafikk. De nye verkene gir bredde og et internasjonalt blikk på kunst innen denne teknikken, og gir oss nye innfallsvinkler og muligheter til temautstillinger i helt nye retninger, sier gallerileder Grethe Lunde Øvrebø.

– Tresnittet har et røft og ekspressivt uttrykk som helt tydelig fenger, ikke minst blant ungdommen, forteller hun.

Edvard Munch

Samlingen består av arbeider i tresnitt, trestikk og linoleumssnitt. Fellesbetegnelsen er høytrykk, som er den eldste trykketeknikken vi kjenner, og som oppstod i Kina før vår tidsregning. Flere hundre år senere kom den til Europa og hadde sin første blomstringstid på 1500-tallet. Edvard Munch tok teknikken i bruk tidlig på 1900-tallet, sammen med en rekke tyske ekspresjonister. Kunstformen ble et betydelig innslag i forrige århundres kunstuttrykk, også blant norske kunstnere som Nikolai Astrup og Harald Kihle.

LES MER: Nytt blikk på Munch

Haugesund Billedgalleri har høytrykk som et spesialfelt og Kunstforeningen kjøpte tresnittet Vampyr av Edvard Munch allerede i 1915.

– Ut over Nasjonalmuseets samling er dette den viktigste samlingen av høytrykk her i landet. Hovedvekten er på norsk og tysk grafikk, men samlingen omfatter verk fra alle verdensdeler, forteller gallerilederen.

Begeistring

Hun gleder seg over godt besøk og positiv respons på utstillingen som omfatter en tredjedel av Tjørhom-samlingen.

– Til og med Nasjonalmuseet uttrykker begeistring over det vi nå presenterer, sier hun stolt.

Oppbygningen av samlingen begynte for alvor på 90-tallet da Ola Tjørhom bodde fire år i Strasbourg, der han jobbet ved det internasjonale, økumeniske instituttet.

LES MER: Kunst og respekt for kirkerommet

– Jeg tjente godt, og hadde ikke tid til å bruke penger på så mye annet. Jeg reiste mye og kom alltid hjem med ett eller flere trykk — til høyst blandet begeistring fra flypersonalet, forteller han.

Tjørhom hadde lenge interessert seg for bokillustrasjoner og plakatkunst — særlig innenfor tematikk som politikk ­og religion.

– Etter hvert ble det så mange verk at jeg kom inn på tanken om å presentere denne kunstformen på bredere basis. Det er veldig hyggelig at kjennere på feltet nå uttaler seg så positivt om helheten i samlingen, sier han.

Han er imponert over hva Haugesund Billedgalleri har gjort ut av samlingen, og ikke minst arbeidet de har lagt i den nye boken.

LES MER: Frister med forfatterkunst

Renessanse

– Tresnitt var en viktig del av norsk kunsthistorie i forrige århundre. Jeg er glad for å kunne trekke en kunstner som Trygve Goa frem i lyset. Han var en betydelig grafiker, og var også den som stod for oppbyggingen av grafikk-samlingen i Haugesund. Jeg gleder meg også over å registrere en renessanse for tresnittet blant yngre kunstnere i dag, sier Tjørhom.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur