Kultur

Fortsatt radikale

Fra kirke­kritisk til Israel-kritisk. Kirkelig kulturverksted er et sjeldent eksempel på et venstreradikalt prosjekt som har overlevd.

Fra begynnelsen i 1974, har Kirkelig kulturverksted (KKV) hatt en venstre­politisk brodd. Først gikk det i Sør-Amerika og kamp mot apartheid i Sør-Afrika. Fra tidlig 2000-tall har imperialisme og palestinernes sak vært på agendaen.

Forfatter og journalist i NRK, Tomm Kristiansen, mener årsaken til at Kulturverkstedet har overlevd som politisk prosjekt, er en kombinasjon av gjennomgående høy kvalitet og et sterkt menneskerettighetsengasjement.

– På syttitallet var KKV sterkt kirkekritiske. Det engasjementet har gradvis blitt byttet ut med et politisk engasjement, blant annet i Palestina-spørsmålet.

Der KKV tok utgangspunkt i progrock og visetradisjonen, har profilen beveget seg mot verdensmusikk. Samtidig har de beholdt en humanitær, politisk radikal tråd, mener Kristiansen.

LES OGSÅ: Klagesang over ødelagt landsby

Rock = kulturimperialisme

Forsker ved Rokkansenteret ved Universitetet i Bergen, Torgeir Uberg Nærland, trekker fram det tidligere AK•(ml)-plateselskapet MAI (1973-1983) som et sjeldent eksempel på et uttalt politisk, norsk plateselskap. Ellers mener han det kan trekkes paralleller til enkelte punk-selskaper, men understreker at likhetene i begge tilfeller slutter ved et venstrepolitisk engasjement.

– MAI overlevde i likhet med AK•(ml)-bevegelsen ikke syttitallet. Det ble for rigid og totalitært for de fleste musikere. Det hjalp heller ikke at MAI-sjefen på slutten av 70-tallet, Sæmund Fiskvik, innførte en linje der amerikansk musikk, medregna rock, ble regna som kulturimperialistisk og dermed forbudt. Etter det begrenset de seg i stor grad til folkemusikk, forteller Nærland.

LES OGSÅ: Cantando kjøper seg inn i Kirkelig Kulturverksted

Musikkens svar på Kirkens bymisjon

Redaktør i Aftenposten, Harald Stanghelle, understreker at et prosjekt som KKV trenger en gjennomgangsfigur og ildsjel som Erik Hillestad. Hans engasjement samt det høye kvalitetsnivået bidrar til å gjøre KKV spiselig uavhengig av ståsted.

– Det KKV produserer er godt uavhengig av om det er fornying av salmeskatten eller en plate med politisk brodd. Det er med på å gjøre Kulturverkstedet spiselig for så vel høyre- som venstresida. Slik kan vi kalle det et musikkens svar på Kirkens bymisjon. Uavhengig av om du er kristen eller ikke, vet du at det de gjør i bunn og grunn er godt ment.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur