Film

Lager film om kristen ensom terrorist

Adel Khan Farooq syns ikke vi snakker nok om norsk islamhat. Nå lager han film om en kristen terrorist, inspirert av Philip Manshaus.

Filmen handler om en hvit, kristen, tenåringsgutt på vei inn i radikaliseringsprosessen og de konsekvensene det medfører for han.

Adel Khan Farooq er mest kjent som dokumentarfilmskaper. Sammen med Ulrik Imtiaz Rolfsen lagde han filmen Den norske islamisten, om terrordømte Ubaydullah Hussain og radikaliseringen av unge muslimer.

LES OGSÅ: Manshaus snakket om kristen tro og deltagelse i læstadiansk menighet

Husvennlig høyreekstremisme

Med sin kommende fiksjonsfilm har Farooq flyttet søkelyset mot radikaliseringen av sinte, hvite gutter.

Ett år etter terrorangrepet mot al-Noor-moskéen i Bærum, mener Farooq vi fortsatt ikke har tatt et oppgjør med islamhatet som finnes i samfunnet.

– Vi har en egen handlingsplan mot antisemittisme, men ikke mot islamhat, for enkelte politikere hevder at det ikke trengs. Men det er jo bare å lese kommentarfeltene i sosiale medier, så ser man at det trengs. Hatet er bare et tasteklikk unna.

Farooq tror det kan være lettere å bli radikalisert av høyreekstremisme enn islamisme.

– Høyreekstremismen har blitt mer husvennlig. Den finnes i kommentarfelt, i butikken, hos politikere og er ikke alltid like lett å gjennomskue. Hat er en lur djevel, som gjerne oppleves som en bekymret forelder. Og det er det som er skremmende.

Det kan minne om salafister som treffer ungdommer på gata, og forklarer at grunnen til at de ikke kommer inn på jobbmarkedet er på grunn av rasismen i det norske samfunnet.

– Religionen gir håp, men håp er en dårlig investering. Samtidig kan håp være en kilde til svar og drivkraft. Svarene er ikke nødvendigvis sanne, men veldig mange mennesker trenger svar. Og man kan tilpasse religionen til alle mulige slags meninger og holdninger, noe vi prøver å vise i denne filmen.

– I kjernen av religionene finnes det noe godt, men til alle tider har folk brukt religionen til å berike seg selv og kontrollere folk.

LES OGSÅ: – Det er ikke æreskultur, men sosial kontroll fra bøller som skaper problemer på noen av skolene i Oslo

Stanset av politiet

I filmen spiller Tord Kinge, kjent fra NRK-serien Nudes, en ung gutt som blir radikalisert gjennom nettet, av en eldre mann spilt av Kristoffer Joner.

Filmen regisseres av Farooq og Shan Qureshi. Regissørene har vært venner i mange år, og Farooq mener de har erfaringer og opplevelser som gjør dem særlig egnet til å lage film om radikaliseringen av unge hvite gutter.

Han viser oss en video om en gang han helt uten grunn ble stanset av politiet, etter å ha sluppet en venn ut av bilen.

– Norsk politi er ikke i nærheten av det man ser i USA, men da jeg ble stanset slo det meg likevel: Vår etnisitet gjør oss annerledes. Og det gjør at vi har andre synspunkter på hvorfor unge hvite gutter som ikke nødvendigvis er noe religiøse blir radikalisert på samme måte som unge muslimske gutter og jenter som ikke egentlig er spesielt religiøse blir fanatiske.

– Jeg tror jeg kan krydre denne tematikken litt annerledes.

Jobbet som miljøarbeider

Manglende rollemodeller, seksuell frustrasjon og økt pornotitting er aspekter Farooq tror kan gjøre ungdommer mer åpne for å bli radikalisert på nett.

– Mange ungdommer i dag blir født med puter under armene som foreldrene passer på å beholde under hele deres oppvekst. De blir ivaretatt på en slik måte at de kan utvikle angst og psykisk lidelser fordi de ikke har blitt kastet ut i det virkelige livet.

Farooq har selv jobbet som miljøarbeider ulike steder i Oslo. Han tror at selv om ungdommer på østkanten og vestkanten ikke sliter med de samme problemene, så er konsekvensen likevel det samme.

– Resultatet blir utenforskap.

UP 2.0

Farooqs filmprosjekt er støttet av utviklingsprogrammet UP 2.0, som har til hensikt å skape et større mangfold og bredere rekruttering av talenter i norsk filmbransje.

– Samfunnet endrer seg. Da må filmen også endre seg. Hvem som lager film har noe å si for hvilke perspektiver som bringes inn, og derfor er denne satsningen viktig, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt (NFI).

Kjersti Mo, Norsk filminstitutt
Kjersti Mo, direktør i Norsk Filminstitutt

Utviklingsprogrammet UP 2.0 er et samarbeid mellom NFI, Talent Norge og Norsk Tipping. I 2018 startet de et liknende utviklingsprogram for å øke kvinneandelen i norsk filmproduksjon. Denne gangen skal utviklingsprogrammet omfatte følgende underrepresenterte grupper:

Innvandrere (og adopterte) og norskfødte med en eller to innvandrerforeldre fra land utenfor EU/EØS, USA, Canada, Australia og New Zealand.

Urfolk og nasjonale minoriteter i Norge.

Personer med funksjonsnedsettelse.

– Gjennom kartlegginger og dybdeintervjuer har vi i flere runder belyst en ubalanse i norsk filmbransje. Det er en liten bransje preget av faste strukturer, så det kan være vanskelig å komme inn utenfra. Det forsterker homogeniteten, sier Mo.

Hun sier interessen for UP 2.0 har vært «helt enorm». De har valgt mellom over 90 søkere til å fylle de 12 plassene i utviklingsprogrammet. Utover et arbeidsstipend skal programmet gi filmskaperne veiledning og input fra flinke fagfolk, og hjelpe dem til å bygge nettverk i filmbransjen.

– Men dette er allerede veldig flinke folk som nå får muligheten til å utvikle seg videre. De har allerede gjort bra ting og er alle valgt ut på grunn av sine kvalifikasjoner, sier Mo.

LES MER:

Manshaus' kristendom var forvrengt, kommenterer Erling Rimehaug

Ifølge ekstremismeforsker handler Manshaus' kristendom mer om identitet enn tro

---

Adel Khan Farooq

  • Journalist, forfatter og filmskaper (f. 1991), fra Mortensrud i Oslo.
  • Debuterte som forfatter med Mine brødre i 2016.
  • Laget dokumentaren Den norske islamisten med Ulrik Imtiaz Rolfsen, vist på NRK i 2017.

---

Les mer om mer disse temaene:

Torgeir Holljen Thon

Arne Borge

Arne Borge

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film