Film

Viser verden fra andre vinkler for 25. gang

Det startet med en ubegripelig film fra Colombia i et auditorium på Blindern. 25 år senere er Film fra Sør hovedstadens største filmfestival.

Bilde 1 av 4

Film fra Sør ble stiftet av en gjeng studenter som mente det var for få filmer fra Latin-Amerika på kino i Oslo. I år arrangeres festivalen for 25. gang. Fremdeles er det få filmer fra utenfor Europa og USA på norske kinoer. Kunstnerisk leder Lasse Skagen er likevel fornøyd med at festivalen har satt søkelyset på en filmproduksjon som står for halvparten av alle filmene som lages i verden.

– Suksess for slike filmer kan uansett ikke måles i antall kinobesøkende, sier Skagen.

LES OGSÅ: Filmbølge i Bagdad

Mislykka start

Film fra Sør starta med den colombianske filmen Historien om øgler på et auditorium på Blindern, en film Skagen i dag karakteriserer som «ubegripelig». I tillegg hadde maskinisten smurt maskinen litt for mye, så 35 mm-rullen stadig skvatt av.

– Det var totalt mislykket, men vi lot oss ikke knekke og har jobba systematisk og metodisk med å spre det glade budskap om filmer fra sør.

– Hva er sør, egentlig?

– Vår liberale definisjon er Asia, Afrika og Latin-Amerika, sier Skagen, som forklarer at målet er å nyansere det forenklede bildet som gis av disse områdene i andre medier.

– Den alternative erfaringen som filmmediet kan by på, gir mulighet til å oppdage andre kulturer på en litt annen måte.

Skagen understreker samtidig at de velger filmer ut ifra kvalitet og estetiske kriterier.

– Det er ikke en etnografisk festival, sier Skagen.

LES OGSÅ: – Kinoene er under press, og publikum foretrekker vestlig film

Kamp om oppmerksomhet

– Hvorfor trenger vi en egen festival for slike filmer?

– Vi er flasket opp med hollywoodfilmene og de store, amerikanske stjernene trekker til seg mest oppmerksomhet. De er umulige å slåss med, og derfor ønsker vi å rendyrke sørfilmene, så det ikke bare blir en seksjon i en annen festival.

Skagen forteller at mange av filmene på festivalen har vunnet priser på internasjonale festivaler, blant annet Deephan, som vant Gullpalmen i Cannes.

– Mange tror kanskje at filmer fra sør er kjedelige eller vanskelige å forstå. Vi ønsker å vise fram at de har egne sterke stemmer og en egen kvalitet.

LES OGSÅ: Brennaktuelt filmkyss frå sør

Sosial møteplass

I fjor hadde festivalen nærmere 25.000 besøkende og et belegg på 70 prosent. Lasse Skagen tror folk kommer også fordi festivalen er en sosial møteplass.

– Disse filmene kan neppe konkurrere med store blockbustere og store markedsføringsbudsjetter, derfor den sosiale dimensjonen viktig. Vi tror folk fortsatt vil møte hverandre ute, ikke bare strømme filmer på Netflix hjemme, sier Skagen.

Han utelukker ikke flere filmfestivaler av typen Arabiske filmdager, som Film fra Sør startet for noen år siden. De har også opprettet et eget filmfond som bidrar med penger fra UD til å støtte filmproduksjon i sør.

I tillegg er festivalen en av initiativtakerne bak Vega scene, som skal bli en alternativ kino- og teaterarena i hovedstaden. Målet er at den skal være klar i 2017.

Kan bli større

Kjetil Lismoen, redaktør i filmmagasinet Rushprint, tror festivalen kan vokse seg enda større enn den er i dag.

– I hvert fall i en by som Oslo, som har så mange minoritetsgrupper, er det et kjempepotensial for den såkalte verdensfilmen, sier Lismoen.

Han mener festivalen er landets fremste portal inn til filmer som kommer utenfra Europa.

– Festivalen har fått enda større betydning enn før, fordi det blir færre slike filmer som får ordinær distribusjon. Kinosjefene har mindre tålmodighet enn før overfor filmer som ikke blir sett av så mange publikummere, og det lages også færre små og mellomstore kvalitetsfilmer internasjonalt fordi finansieringen forsvinner, sier Lismoen.

Maria Fosheim Lund, filmkritiker og redaktør i filmtidsskriftet Wuxia, mener Film fra Sør er viktig fordi den er politisk forankret, gjennom å utfordre Europa og USA-dominansen på norske kinoer og festivaler.

– På denne måten kan Film fra Sør-programmet leses som en form for aktivisme, i det den gjør plass til filmer og regissører som ellers er underrepresenterte på det vestlige festival- og kinomarkedet, sier Lund, som i år sitter i juryen i hovedkonkurransen.

LES OGSÅ: Arabisk film gir nyttig innsikt

Overrasket

Filmskaper Iram Haq syns det er spennende at Oslos største filmfestival kun viser filmer utenfor den tradisjonelle Hollywood-boksen. Hun mener det er positivt for alle å få innblikk i universer du ikke kjenner godt fra før av.

– Festivalen gjør det mulig å bli kjent med steder på andre sida av jordkloden, og noen ganger kan du bli overrasket over at det faktisk er ganske likt som her.

Under årets festival har Iram Haq valgt ut tre filmer til underprogrammet Indie India, som skal vise indisk film utenfor det velkjente Bollywood-sjangeren.

– Få har kjennskap til at India har fått en stor indiescene som gjør det veldig bra på de store, internasjonale filmfestivalene, sier Haq, som har plukket ut Indias ferske Oscar-kandidat The Court, den romantiske komedien The Big Fat Bride og spenningsfilmen Titli til festivalen.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film