Fasetter av bønn

Kirkemusikkfestivalens tema Te Deum avsluttes med et spennende program vendt mot det østlige og ortodokse. Her står bønnen og lovsangen i sentrum.

Lørdagens konsert i Oslo domkirke avsluttet og oppsummerte Kirkemusikkfestivalens ene tema, Den hellige Ambrosius' store takksigelseshymne Te Deum, i en gjennomtenkt ortodoks-inspirert programmering.

Åpningen med Taveners Prayer to the Holy Trinity foregriper Treenigheten som gjennomgående sentrum for tilbedelse i hele dette repertoaret. Arvo Pärts Dopo la Vittoria, komponert til den italienske biskopen St. Ambrosius' jubileum, forteller historien om selve tilblivelsen av takksigelseshymnen, kuriøst nok slik den blir gjengitt i et russisk leksikon fra 1902.

James MacMillans Te Deum fikk følge av andre komposisjoner som tematisk berørte lovsangen.

Programmeringen var derfor den mest helhetlige av festivalens tre konserter med verk komponert over Den ambrosianske lovsang.

LES MER: «Detaljene drukner i romklangen i domkirken og alt blir litt ullent»

Vilje til musikk

Det gjennomsyrer hele konserten at Bergen domkor og Oslo domkor vil uttrykke noe med musikken. Musikken er svært krevende å synge, og konserten er derfor også noe ujevn i nivå. Men tross noen intonasjonsproblemer i starten og noen famlende innsatser, gjør korenes musikalitet og harde arbeid at det blir en fantastisk konsertopplevelse. Spesielt Schnittkes Konsert for kor gjør inntrykk – koret evner å skape noe så sjelden som utstrakte og jevne crescendi, og musikkens tekstur trer tydelig gjennom adskilte melodiske lag. Med unntak av en ikke helt homogen klang i høyden i noen partier, er klangen gjennomgående tett og rik på overtoner. Særskilt må jeg trekke frem altgruppens soloparti i MacMillans utfordrende Te Deum, som lyder homogent og likevel upretensiøst og fritt. Dirigentene Vivianne Sydnes og Kjetil Almenning mestrer det krevende repertoaret svært godt, og får det beste ut av korene.

LES MER: Vil hindre at Stiklestad kuppes politisk

Ulike uttrykk

Allerede i innledningen av festivalens tre komposisjoner av Te Deum, er det slående hvor ulikt det musikalske uttrykket for samme tekst kan være. Pärts hovedsakelig innadvendte og melodiske Te Deum står i sterk kontrast til Bruckners monumentale og nesten voldsomme lovsang, som ble fremført tidligere i uken. MacMillans innledning uttrykker kanskje enda mer det skrøpelige ved mennesket i lovprisningen av Gud - koret holder i det trygge og harmoniske grunnlaget, mens solostemmene fra galleriet går seg vill i atonale melodier, før Guds herlighet portretteres i et forstyrret og mektig utbrudd i orgelet.

Lovsang og bønn om frelse

Et Te Deum er nemlig ikke bare en lovsang til Gud, men også en bønn om frelse. Denne todelingen kommenteres i Schnittkes Konsert for kor, gjennom teksten hentet fra Klangesangenes bok av den armenske munken og mystikeren Gregor av Narek. Teksten omhandler innsikten om at mennesket ikke er perfekt og ikke er verdig Guds nåde, men likevel kan oppnå den gjennom Guds kjærlighet til mennesket.

I katolsk og ortodoks lære kommer nåden også gjennom fellesskapet: der enkeltmennesket tviler eller ikke strekker til, kan den kollektive bønnen bære enkeltmenneskets skrøpelighet og gjennom det kan vi oppleve nåden. En parallell kan trekkes til konsertopplevelsen i domkirken: Innimellom kommer enkeltmennesket til kort. Når koret deler seg i to under den første av Schnittkes sakrale hymner, blir musikken for privat og utilgjengelig for tilhørerne. Noen solopartier i konserten er ikke helt på plass.

Likevel blir disse enkelte svakhetene uviktige fordi koret som helhet bærer opplevelsen: I Schnittkes tredje hymne står sangerne samlet tett inntil domkirkens første rad. Mange ser ikke engang på notene, men er derimot vendt mot oss i en direkte kontakt. Musikken flyter inn i oss, en innstendig og ektefølt Fader vår som stiller sangerne åpne for oss og Gud. Som felleskap bærer koret oss gjennom usikkerheten til den mektige opplevelsen av nåden - i musikken og i bønnen.

Sunniva Thomassen

anmeldelse@vl.no

1