Får napp på én av syv bøker
Nå pågår halvårets viktigste møter for norske forlag. Nåløyet er så trangt at storforlaget Cappelen Damm ikke regner med å få storinnkjøp av mer enn 60 av 400 bøker.
– Vi får snaue to timer på oss til å presentere de rundt 170 titlene vi har valgt ut til bokrådene, forteller Birgit Christensen, markedsdirektør i Cappelen Damm. Her sammen med noen av medarbeiderne, fra venstre Jørgen Brauti, Arne Marius Stølan, Cecilie Nessheim, Kjersti Christensen, Ellen Hogsnes, Beate Gaardbo (foran) og Katrine Kaldal og Nina Aalstad.
Lars O. Flydal
I løpet av de neste dagers intense bokråd avgjøres det hvilke bøker kjedene vil satse på. Det avgjør hvor lenge boka skal være i butikkene og i hvor store stabler. Blir en bok valgt ut, vil du finne den igjen i kjedenes utstillingsvinduer, i deres bokmagasiner og øvrige markedsføring. Og kanskje på høstens bestselgerlister.
– Viktigste møte. – For oss er dette det viktigste møte i halvåret, sier salgssjef Thomas Mala i Forlaget Press.
I møte med Tanum har hans mellomstore forlag 25 minutter til rådighet. Da skal de presentere sine 12-13 bøker. Mala vil ikke fremstå som en syter over bokrådene, men han ønsker at kjedene i større grad kunne tatt seg tid til å lese bøkene.
Bestill abonnement her
KJØP