Kultur

Facebook og Google i kamp

Alle skal ha tilgang til internett innen 2020, mener FN. Nå kjemper Facebook og Google om 4 milliarder nye nettbrukere.

Bilde 1 av 2

Nettgigantene i Silicon Valley kjemper om å skaffe seg kontroll over de nye internettbrukerne. For selv om to tredeler av internettbrukerne nå kommer fra utviklingsland, er det fortsatt 4 milliarder mennesker i disse landene som ikke har nettilgang, ifølge International Telecommunications Union.

Et av FNs bærekraftsmål er at alle, også innbyggerne i verdens minst utviklede land, skal ha fri og rimelig tilgang til internett 2020.

Internettbruk i India

– Internett gjør, helt enkelt, at man er i kontakt med omverden, i real time, sier Elida Jacobsen. Hun arbeider på Fredsforskningsinstituttet Prio, hvor hun forsker på internettbruk i India.

– For eksempel kan bønder bruke internett til å sjekke værmeldingen og markedsprisene, slik at de kan selge produktene sine til riktig pris. Etter hvert som større deler av India blir tilknyttet, blir nye muligheter åpne for folk flest, sier Jacobsen.

LES OGSÅ: Apple vil gjøre det umulig å hacke iphone

Google og Facebook i Bangladesh

I dag er omtrent 350 millioner indere på internett. Dette er under 30 prosent av befolkningen, og India er derfor et enormt marked både for nettilbydere og selskap som tilbyr tjenester på nett, som Google og Facebook. Også land som Bangladesh, Pakistan og Kina forventes å få en nærmest eksplosjonsartet vekst i antall internettbrukere når prisen på de billigste smarttelefonene snart kryper ned mot 30 amerikanske dollar kroner per stykk. I fjor sommer sa daværende Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas til Dagens Næringsliv at det i lå an til at ville kineserne ta i bruk 400 millioner nye smarttelefoner, bare i løpet av 2015.

– Selv om man vil tjene minimalt med penger per kunde, er det likevel snakk om enorme gevinster, sier Elida Jacobsen.

– Hva er de største utfordringene med å gi flere internett?

– Infrastruktur. En annen er analfabetisme. Så må befolkningen tilegne seg ny kunnskap og nye ferdigheter for å kunne bruke tjenestene som kommer. For det er stor forskjell på å være tilknyttet internett, og å faktisk ha de ferdighetene som trengs for å kunne utnytte mulighetene internett tilbyr, sier Jacobsen.

Telenor går til lokalsamfunn

Hun får støtte av Telenors forskningsdirektør Bjørn Taale Sandberg.

– Mange vet ikke hva internett er og hva de kan bruke det til. De vet ikke at det kan brukes til utdanning, helsetjenester, og som verdens største bibliotek. Vi er selvfølgelig opptatt av at flest mulig skal bruke nettet vi tilbyr, men vi er også opptatt av mulighetene det gir for å forbedre lokalsamfunn, sier Sandberg.

LES OGSÅ: Facebook vil vite hva du føler

Virgin og Tesla-gründere med mål

Både Virgin-gründeren Richard Branson og Tesla-gründeren Elon Musk jobber nå for å etablere egne nettverk av satellitter for å gi stabil internettilgang til nye deler av verden. Musk har som mål å ha 4000 satellitter i bane rundt jorden innen 2030. De vil kunne tilby rask og billig internettilgang til alle verdens hjørner, skriver nettstedet Tech Insider.

I Uganda og Ghana har Google tatt på seg å bygge ut bredbåndsnettet ved hjelp av fiberkabler og trådløse nettverk. Google eksperimenterer også med å tilby nettsignal via varmluftsballonger. Facebook eksperimenterer med å gi internettilgang fra solcelledrevne droner.

IKT-Norge peker på analysemuligheter

Jobben med å få internett ut til alle gir selskap som Google og Facebook mulighet til å vise seg fra en filantropisk side, samtidig som de kjemper om kontroll over nye markeder.

– Det er nok delvis filantropisk, men samtidig er det ikke tvil om at de vet at dette også er noe de kan tjene penger på, sier Torgeir Waterhouse i IKT-Norge, som er den norske IKT-næringens interesseorganisasjon.

Selv om Facebook og Googles tjenester er gratis å bruke, tjener de godt på å kartlegge vår internettbruk. Til tross for at innbyggere i utviklingsland har langt lavere kjøpekraft enn oss, er det snakk om så mange mennesker at det likevel er mye penger å tjene på informasjon om brukernes adferd og forbruk.

– Foreløpig er det vanskelig å si om det vil blir selve internettilgangen eller analysemulighetene som blir mest lønnsomt. Det er stort potensial i begge deler, sier Waterhouse.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Facebooks droner og Googles ballonger

Sammenlignet med Facebooks droner og Googles ballonger framstår Telenor som en tradisjonell bedrift. Bjørn Taale Sandberg frykter likevel ikke at disse prosjektene satsinger vil gjøre Telenors mobiltårn avleggs.

– Etterspørselen kommer til å bli eksplosiv. Og i områder hvor det ikke er lønnsomt med vanlig nett kan prosjektene til Elon Musk og Facebook bli nyttige kompliment til det teleoperatørene gjør. Vi ser dem mer som en mulighet enn som en trussel.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur