Et nytt blikk på mor

Kjersti Horn viser nok en gang at hun behersker kunsten å ta Édouard Louis’ litterære kvaliteter til scenen.

Ei kvinnes kampar og forvandlingar
INN I AVGRUNNEN: – «Ei kvinnes kampar og forvandlingar» har blitt en sterkt stykke teater, der vi umiddelbart dras inn i avgrunnen som åpner seg mellom den klassereisende og fortiden han har forlatt, skriver Kjersti Juul.
Publisert Sist oppdatert

Franske Édouard Louis fikk nærmest umiddelbar status som en av de viktigste unge litterære stemmene i Europa, da han i 2014 debuterte med boken Farvel til Eddy Bellegueule. De rå selvutleverende skildringene fra en oppvekst i et mannsdominert arbeiderklassemiljø preget av mobbing, alkoholisme, homofobi og vold, har vært tema også i hans senere utgivelser.

Med forestillingen Ei kvinnes kampar og forvandlingar fortsetter regissør Kjersti Horn og skuespiller Emil Johnsen sitt «prosjekt» med å iscenesette forfatterskapet. Det har blitt en sterkt stykke teater, der vi umiddelbart dras inn i avgrunnen som åpner seg mellom den klassereisende og fortiden han har forlatt.

Kjærlig blikk

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP