Kultur

En ode til gleden og Beethoven

Beethoven på 123 vil ikke bare formidle Beethovens mest kjente verk, men også hvem komponisten var som menneske.

– Hvordan skal man formidle Beethoven på tre dager? spør Juliet Jopling. Hun er bratsjist i Engegårdskvartetten, som i samarbeid med Nynorskens hus arrangerer Beethoven på 123.

– Jo, man må ta med seg det man møter på veien av inspirasjon, svarer hun.

Jopling forteller at de til festivalen har samlet fremragende klassiske musikere til å spille kjente verk av Beethoven, men også irakiske, tyrkiske og norske folkemusikere.

Medmenneskelighet

Et mål for dem er ganske enkelt å ha det gøy, men det finnes også en mer filosofisk bakgrunn for konseptet, forteller Jopling.

– Wien på Beethovens egen tid var en smeltedigel, sier hun og beskriver et yrende kulturliv med musikk i gatene der Beethoven promenerte.

– En annen stor drivkraft for oss i å inkludere mange uttrykk, er hvordan Beethovens lot seg inspirere av Friedrich Schillers dikt «An die Freude», Ode til gleden.

Jopling nynner en velkjent melodi i telefonrøret. Det er de jublende tonene til Beethovens 9. symfoni.

– Den uttrykker en kjærlighet for alle mennesker, en medmenneskelighet. I en festival viet Beethoven har vi absolutt lov å ta inn ulike kulturer, sier Jopling.

Sterk tekst

Festivalprogrammet inkluderer også mer intellektuelle poster.

Jopling forteller at de skal ta for seg tekster Beethoven skrev.

– En tekst som utmerker seg for meg, og for mange, er et testamente han skrev til brødrene sine, men aldri sendte.

I teksten forklarer Beethoven hvordan han opplevde det å bli døv. Han trakk seg tilbake fra samfunnet, og tenkte på å ta sitt eget liv.

– Allikevel fant han en driv i seg selv til å komponere. Derfor holdt han ut. Det er noe sterkt menneskelig i historien hans, sier Jopling.

– Hvorfor fortalte han ikke menneskene rundt seg at ble døv?

– Han turte ikke. Og akkurat hvorfor er noe av det vi skal snakke om på festivalen. Hva var det med hans oppfatning av seg selv? Hadde han ingen fortrolige?

Glede til slutt

Beethovens liv fikk heldigvis ikke noen spesielt ulykkelig slutt. Han ble mer sosial igjen. Den kjente komponisten gikk turer til faste tider. Beundrere oppsøkte ham og skrev spørsmål til ham i en samtalebok.

Lørdag kveld skal 60 ungdommer spille Ode til gleden, i et arrangement Jopling står bak.

– Vi håper alle musikerne og også publikum blir med. Til glede! sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur