Kultur

Elegant stilskifte

Irske Imelda May ble lei tut-og-kjør-rockabilly. Da var produsent T-Bone Burnett god å ha.

Bilde 1 av 2

Etter 14 år som dronning av britisk rockabilly, har 42-åringen slått ned håret. På femtealbumet Life Love Flesh Blood har hun radikalt forandret sin musikalske stil. Hennes overgang fra «Go, cat, go!» til «nice and slow!» er overraskende, men vellykket og tydeligvis godt gjennomtenkt.

LES MER: Sminket flyktninger som pantomimeartister

Harmonisk

Lydtrollmannen T-Bone Burnett har hjulpet artister med å ta 180-graders dreininger før. Naturligvis visste også Imelda May at hun med denne fyren måtte gi fra seg en del kontroll. Ingen kan måle seg med T-Bone når det gjelder halvakustisk og jordnær musikk i skjæringsfeltet mellom jazz, folk og pop, som det her er snakk om. Slik han tidligere har hevet og preget produksjoner med Jakob Dylan, Alison Krauss, K.D. Lang, Leon Russel og Rhiannon Giddens, løfter han nå Imelda May flere hakk opp, ved å ta henne musikalsk ned: Hun er blitt mindre energisk og rytmisk, men desto mer harmonisk, stilsikker og stemmeorientert.

LES MER: Stemmen til Krauss er ikke nok

Lavmælt oppgjør

Åpningslåten «Call Me» smyger seg fram i et for henne nytt landskap, men det høres ut som hun allerede kjenner hver minste busk og sti. «Should Have Been New» er en Motown-aktig låt som handler om en som er luta lei av å ta vare på alle andre (ektefelle, barn, hus og bikkja) og som til slutt spør seg selv: «Hvem tar vare på meg?» Også «Leave Me Lonely», «The Girl I Used To Be» og «When It’s My Time», er lavmælte musikalske og tekstlige oppgjør med ting som truer selvfølelsen og selvrespekten til avsenderen. På «How Bad Can A Good Girl Be» hviskesynger hun, med et florlett, gitarbasert og flamenco-møter-country-mønstret lydteppe, om «how I was strong, and how I was wrong». Til hun ikke lenger maktet alt som ble lagt på skuldrene hennes lenger: Da er det tid for «Black Tears», med Billie Holiday i minnet, og Jeff Beck på elgitar: «How could it all go wrong, we seemed to have it all. But now it’s broken, and I am scared. So I pray to God above, is it a sin not to be more in love?»

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur