Det er henholdsvis 20 og 10 år siden kirken fikk sine to nye orgler bygget av Carsten Lund, hovedorgelet på galleriet og kororgelet fremme i kirken.

– Nettopp disse to instrumentene gjør kirken optimal for å fremføre Widors spenstige og friske messe for to orgler og to kor. Det kreves to velbesatte instrumenter som kan dekke den «franske» klangen som forbindes med denne rike orgel-tradisjonen, forteller dirigent Terje Kvam.

LES MER: – Å spille orgel har en berusende effekt

Kort og fyndig liturgi

Sistesatsen, Agnus Dei, regnes som noe av det flotteste Widor komponerte.

– Musikken er full av romantisk kraft, og fremmer liturgiens herlighet. Men det brettes ikke ut i lange satser, liturgien bæres frem på en kort og fyndig måte. Gjennom messeleddene utnyttes alle orglenes ressurser, og uttrykket fra to orgler og to kor veves sammen i et mesterskap i enkel og betagende liturgisk musikk, sier han.

Messen ble opprinnelig skrevet for Paris største katedral, St. Sulpice, der Charles-Marie Widor var organist i 64 år. Denne kirken har to berømte instrumenter fra den legendariske orgelbyggeren Cavaillé-Coll, hovedorgelet på 100 stemmer er hans største.

– Selv om Bragernes ikke har riktig samme ressurser som den franske katedralen, er kirken med sin eminente akustikk og sine fremragende instrumenter svært velegnet for å fremføre nettopp denne musikken, sier Kvam.

Salmer og motetter

Messen krever også medvirkning av et blandet kor og et mannskor. I Bragernes synger kirkens eget profesjonelle solist-ensemble, og mannskoret dekkes av Oslo Domkirkes Consortium Vocale, som har spesialisert seg på fremførelse av gregoriansk musikk. Ved hovedorglet sitter kantor Anders Eidsten Dahl, og kororgelet blir traktert av Jon Martin Høie fra Norges musikkhøgskole. I tillegg vil Solistensemblet fremføre motetter av Duruflè og Messiaen. Menigheten vil få synge med i trosbekjennelsen og flere salmer i arrangement av bl.a. Trond Kverno.