– Det var så deilig å gjøre disse tekstene sammen. Folk sa: 'Men, var det ikke trist?'

– Nei, det var utrolig kjekt! Og jeg tror det var livgivende for pappa. Så herfra og ut kommer nok dette til å prege mitt forhold til kveldssalmer, sier mezzosopran Mari Askvik.

###
Publisert Sist oppdatert

– Mari Askvik – jeg lurer på: Den vakre, sterke, nesten urovekkende stemmen din, hvor «fant» du den? Eller husker du når du tenkte – jeg vil bli sanger!

– Det var da et veldig hyggelig spørsmål. Husker ... jeg husker en gang på videregående, jeg skulle synge folketonesalmen Å her møter mangt på en skolekonsert – den er så flott. Den handler om at vi skal gjennom alt dette her, da ... å gjev eg kunne alt vondt lat vere, og gjeve eg kunne det gode gjere, og gjev at eg aldri sa eit ord, til meins for nokon på denne jord - og så kommer det: Han sat der uppe på Himmeltrona, han åtte fagraste kongekrona, men då han såg meg i naudi gret , til jordi ned han seg sende let ... jeg kjente den sangen gjorde godt. Og da var det at mattelæreren min sa at, Mari, den må du synge i begravelsen min. Det kan være det var da.

– Du vokste ikke akkurat opp med noen gullstrupe, har du sagt. Nå synger du i operaproduksjoner og i oratorier, du gjør samtidsmusikk og de norske folketonene er en lett del av hjertet, du har levd med dem hele tiden. Og nå solist i flere av sangene på Kammerkoret Novas siste plate, «Of Light and Dust»: tema er tro møter tvil, en samling jødiske og kristne sanger i ny «bunad». I en tid hvor livsanskuelser kolliderer med massemord, synger dere altså tro opp mot elendigheten. Virker det, tror du?

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS