Film

– Det er uro i bransjen

Norske kulturaktører forventer både nye utfordringer og nye muligheter etter britenes nei.

– Det store spørsmålet er om de fortsatt vil være en del av europeiske støttesystemet, sier Frederick P N Howard, filmprodusent og nestleder i Virke produsentforeningen.

For få år siden la han innspillingen av den siste Kaptein Sabeltann-filmen til Storbritannia, på grunn av britenes høye kompetanse innen filming av historiske sjøslag. Han tror ikke Brexit vil få dramatiske konsekvenser for norske filmprodusenter, men har notert seg at store internasjonale aktører nå vurderer hvordan utmeldingen vil kunne påvirke dem.

Britiske skuespillere og filmarbeidere er ledende i Europa, men disse kan fort bli mindre interessante å ansette dersom flyten av arbeidskraft reduseres, frykter Howard.

– Det er en viss nervøsitet i markedet, og store aktører som for eksempel Disney er avventende, fordi mange av dem har sine europeiske hovedkontorer i London. Nå lever britene godt på at Hollywood-produksjoner administreres fra London for å få tilgang til europeisk finansiering. Det blir spennende å se om London fortsatt vil være mer attraktivt enn Paris, etter at Storbritannia har forhandlet frem nye avtaler med EU, sier Howard.

LES MER: Frp kaster seg på nei-bølgen

LES MER: – Mistillit mot elitene

Velges bort

Stine Helgeland, som er avdelingsdirektør i Norsk filminstitutt, tror usikkerheten kan føre til at noen filmprodusenter velger bort Storbritannia.

– På kort sikt kan norske produsenter nå bli usikre på hva som skjer, og det kan tenkes at de derfor heller vil velge samarbeidspartnere andre steder, sier Helgeland.

Sannsynligvis vil Storbritannia fortsatt være tilknyttet viktige samarbeidsavtaler for kulturnæringene, slik også Norge er dag. For filmfeltet er de to viktigste samarbeidsavtalene Kreativt Europa og Samproduksjonskonvensjonen, forteller Helgeland.

Kreativt Europa er en samling støtteordninger for å spre europeisk kultur på tvers av landegrensene, og deler i snitt ut to milliarder kroner i året, til kulturelle prosjekter som fremmer europeisk kultur på tvers av landegrensene.

Samproduksjonskonvensjonen sikrer at filmprodusenter kan produsere og distribuere film på tvers av landegrenser. Den sikrer at filmer kan få støtte som nasjonale produksjoner, også om de er laget i samarbeid med aktører fra andre land.

– Europeisk filmbransje er basert på mange felles strukturer for blant annet distribusjon og tilskudd. Spørsmålet nå er hvor mye av dette som kan opprettholdes når britene går ut, sier Helgeland.

Mote

Etter den britiske folkeavstemmingen raste verdien på pundet til sitt laveste nivå på 30 år. Selv om det gir motebevisste briter mindre handlekraft, kan det også trekke flere turister til butikkene som selger norsk mote i London. Uroen på valutamarkedet er derfor ikke nødvendigvis dårlig nytt for norske designere, forklarer Gisle Mardal, som leder NHO-organisasjonen Abelias avdeling for design og merkevare.

– For motebransjen handler det mye om valuta. Storbritannia er ikke et veldig stort marked, men London er en viktig by. Men fordi Norge uansett er utenfor EU, tror jeg ikke dette vil få så stor betydning for oss, sier Mardal.

Han mener mange briter som jobber i de kreative næringene er sjokkerte, fordi de ser seg som del av det kreative fellesskapet i Europa.

– Men jeg tror det i stor grad er føleri, og at det i mindre grad handler om konkrete ting. Frustrasjonen har sitt utspring i følelsen av at dette ikke er riktig. Storbritannia har alltid stått ved siden av Europa, men jeg tror mange unge nå ser på seg som europeere, mer enn for én generasjon siden, sier Mardal.

LES MER: Tro inntar Europas viktigste kulturarena

Billedkunst og musikk

Britenes ønske om å regulere strømmen av arbeidskraft strengere, kan få konsekvenser for kunstnere som samarbeider på tvers av landegrensene, frykter Katya Garcia-Anton. Hun er direktør for Office of Contemporary Art, som jobber med å fremme samarbeid mellom norske og internasjonale kunstnere.

– Brexit kan påvirke markedet, og det kan bli strammere reguleringer for profesjonelle kunstnere som vil bo i Storbritannia. Hvis landet blir mer en mer innadvent nasjon, vil det påvirke landets kulturelle dynamikk og bli mindre attraktivt. Men jeg tror Storbritannia vil finne måter å minimere slike konsekvenser, sier Garcia-Anton.

Music Norway støttet i fjor 234 konserter med norske artister i Storbritannia.

– Det som er viktig for oss er at musikere og støtteapparat enkelt kan komme seg til steder. Nå er det størst utfordringer knyttet til å reise til USA, på grunn av visumplikten. Vi håper det ikke vil skje lignende tilstamminger i Storbritannia, sier Erlend Buflaten, presseansvarlig i Music Norway.

Allerede før verdien av pundet raste, var Storbritannia det markedet hvor det var desidert minst inntekter å hente for artister på turné, ifølge Music Norway.

Les mer om mer disse temaene:

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film