– Det er skolen som må bli barneklar, ikke barna som må bli skoleklare

Tanken om at barnehagen skal forberede barn på skolen er feilslått, mener forskere i ny fagbok.

– Skolen må tilpasse seg de barna de får, ikke motsatt, sier Ingeborg Tveter Thoresen, skoleforsker og medforfatter av den nye boka «Eldst i barnehagen og yngst i skolen – om lek, læring og overganger».
Publisert Sist oppdatert

I dag starter et nytt skoleår, og et nytt kull med norske 6-åringer står klare til å begynne på skolen. Eller er de egentlig klare?

– Det er på tide å børste støv av intensjonene ved 6-årsreformen. Barna må få leke også i førsteklasse.

Det sier skoleforsker Ingeborg Tveter Thoresen, som sammen med Sigurd Aukland har skrevet fagboka Eldst i barnehagen og yngst i skolen, som handler om barns overgang fra barnehage til skole.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS