Kultur

Dansbare kontraster

Barokkanerne og Nordic Voices fremfører tidlig-barokk i Gamle Aker og Moss kirker denne uken. – Det kommer til å svinge, lover Johan Nicolai Mohn.

– Konserten har fått navnet Chiaroscuro, det må du forklare?

– Chiaroscuro kan oversettes til «lyst-mørkt», og begrepet er mest kjent fra malerkunsten. Caravaggio og Rembrandt er de mest kjente malerne fra denne tradisjonen, der sterke kontrastvirkninger mellom lys og mørke er fellesnevneren. Men kunstartene påvirket hverandre, og den kontrasterende tankegangen har sine paralleller i arkitektur – og ikke minst i musikk fra tidlig 1600-tall. Vekselvirkningene mellom lys og mørke skaper musikalsk dynamikk hos datidens komponister, med Claudio Monteverdi som den mest fremstående. Den musikalske ideen er å hente frem dynamikken i det som for datidens mennesker var kjente – dansbare rytmer.

– Hvordan jobber dere frem en slik idé?

– Vi befatter oss mye med historisk fremførelsespraksis, på originalinstrumenter, og jakter alltid etter den opprinnelige løden av den opprinnelige instrumenteringen. Barokkanerne er et fleksibelt ensemble, og kan variere fra 7-8 musikere til et tredvetalls orkester. Vi dekker et stort tidsspenn i musikkhistorien, fra renessanse til romantikk, og velger derfor å hente inn eksterne dirigenter med spisskompetanse på hvert enkelt felt. Vi har også tro på verdien av variasjon i kunstnerisk ledelse. Nå er det tidligbarokk-spesialisten Veronika Skuplik som skal lede oss i konsertene i Oslo og Moss.

LES MER: Søker seg mot dybdene

– Hvor viktig er det å ha sideblikk til andre kunstformer?

– Det er alltid et godt utgangspunkt å se et kunstuttrykk i en kontekst, det gir en dypere forståelse av det vi formidler – og skaper forhåpentligvis en rikere opplevelse for de vi henvender oss til. Her kobler vi oss opp mot den barokke forsiringskunsten, med et overskudd av pynt, og som alle kunstarter tok inn i sine egne uttrykk.

– Hvor sterke koblinger ligger det mellom tekst og musikk?

– Tidlig på 1600-tallet er operaen noe helt nyfødt. Nå ble det viktig å underbygge det tekstlige med rytmer og klanger som stemte inn mot det faktiske innholdet. Det ble viktig å koke dette sammen til en estetisk helhet, og det er fortsatt utfordringen vår når vi formidler det 400 år senere.

– Her jobber dere for første gang sammen med vokalensemblet Nordic Voices?

– Det er noe vi har ønsket lenge, og nå var anledningen der. Vi gleder oss veldig til å jobbe med en fantastisk vokalsekstett – og har funnet et program som matcher oss begge. Men på veien fra idé til det ferdige resultatet, kan vi gjerne ende opp i noe vi ikke helt forutså. Det fine med musikken fra tidlig-barokken er den åpenheten som ligger der – og som gir rike muligheter for tolkning.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur