Kultur

Byr på kirkemusikk rett hjem i stua

Hvor lørdag under koronakrisen strømmes konserter fra en av landets kirker. Ambisjonen er sjangerbredde, men overvekten er på klassisk musikk.

Koronautbruddet har tvunget Den norske kirke til å tenke kreativt, også om kulturtilbudet sitt. Ut av krisen springer den digitale serien Lørdagskonserten, som byr på musikk direkte hjem i stua fra flere av landets kirker.

Målet er at flest mulig skal finne noe som treffer, forteller kulturrådgiver Knut Erik Tveit i Oslo Bispedømme:

– Fra klassisk fundert kirkemusikk til det vi kan kalle det rytmiske feltet – som pop og rock, lovsang og gospel.

Musikerne er både organister og kantorer som er ansatt i kirken, og artister som kommer utenfra.

Mest klassisk

Det er den klassiske musikken som så langt er best dekket. Denne helgen spiller eksempelvis Helgeland orgeltrio stykker av Josef Rheinberger fra Dolstad kirke i Mosjøen.

Tveit tror den klassiske overvekten skyldes at den klassisk funderte kirkemusikken står så pass sterkt i kirken. De fleste kirkemusikerne som har kantorutdannelse har bakgrunn i det klassiske.

– Her har kirken en stor kunst- og kulturskatt å by på, sier han.

Samtidig fylles kirkene av mange andre musikkformer gjennom året. Både fordi ansatte har det som sitt felt, og via aktører utenfra som arrangerer konserter i kirkene.

– At det er mye klassisk, betyr ikke at vi ikke holder like mye åpent for andre sjangre, sier Tveit.

Konsertserien er basert på at kirkemusikerne i de enkelte kirkene selv melder inn hvilke konserter de vil spille. Arrangørene, som er bispedømmenes kulturrådgivere, har ikke lagt føringer.

– Behov for klassisk

Konserten fra Spjelkavik kirke i Ålesund 23. mai beveger seg mer over i jazz og improvisasjon. Kantor Ane Rypdal har fått med seg jazzmusiker Ola Kvernberg og folkemusiker Jorunn Marie Kvernberg.

Fridalen kirke i Bergen har også en egen vri. 30. mai spiller kantor Knut Christian Jansson satser fra klaververket 20 betraktninger over Jesusbarnet av Olivier Messiaen. Skuespiller Ragnhild Margrethe Gudbrandsen leser lyrikk, mens kunsthistoriker Gunnar Danbolt presenterer billedkunst som står til musikken.

Jansson mener lørdagskonsertserien er med å skape bredde i det som ellers strømmes fra kirkene lokalt.

– Mye har vært visesang, salmer og musikk som går mer over i det popkulturelle. Jeg synes det er fint å kunne vise frem det klassiske, sier han.

Kantoren tror den klassiske musikken har hatt ekstra gjenklang under koronakrisen.

– Vi har sett stor interesse for strømmede gudstjenester og andakter der det også har vært spilt klassisk kirkemusikk.

LES MER: Den norske kirke samler folk på nettet

– Ikke alle har råd

Et annet poeng har vært å sikre seg konserter fra nord til sør, fremhever Tveit. Noen bispedømmer har allerede blitt gode på å strømme konserter.

– Både Oslo domkirke og Kulturkirken Jakob er eksempler på det. Lørdagsrekken løfter frem kirker andre steder – slik at vi sikrer oss konserter fra hele landet.

Nord-Hålogaland bispedømme har to planlagte konserter i juni: En fra Kanebogen kirke i Harstad og en fra Tromsdalen kirke (Ishavskatedralen). Konserten som strømmes fra Tromsdalen vil ha et bredt program med både barokkmusikk, nordnorske salmer og samisk sang, forteller Ivar-Jarle Eliassen, som er kulturrådgiver i bispedømmet.

Eliassen tror begrensninger i teknisk utstyr og kompetanse uansett hindrer en del av kirkene fra å delta i konsertserien.

– Ikke alle har råd til å leie inn det tekniske apparatet som de trenger for å gjennomføre slike konserter, sier han.

Finansiering varierer

Når det tekniske utstyret er på plass, vil det variere hvordan musikerne får betalt, forteller Knut Erik Tveit. Enkelte av konsertene har vært planlagt allerede før koronautbruddet. Konserten fra Østre Fredrikstad kirke 18. april var del av den avlyste Mozart-festivalen som allerede hadde finansiering. Andre ganger er konsertene planlagt fra bunnen av i forbindelse med lørdagsserien.

– Kirkemusikerne som er ansatt i kirken lønnes som vanlig, mens frilansere honoreres på eget vis. Kanskje er det søkt om støtte, eller at menigheten går inn og bruker noen av sine midler, sier han.

Glad for oppdraget

– Jeg er utrolig glad for å få oppdraget. Alt av planlagte konserter ble jo avlyst da Norge stengte ned. Nå får jeg møte litt av publikummet via nett, forteller cellist Anne Stine Dahl.

2. mai spiller hun stykker av blant andre Oskar Lindberg og Luigi Boccherini i Bragernes kirke i Drammen. Med seg har hun organist og ektemann Anders Eidsten Dahl. Det er ikke første gangen de opptrer sammen i drammenskirken, men denne gangen blir det for tomme kirkebenker.

– For meg blir det en ny og spennende opplevelse, sier Dahl, som er frilanser i forskjellige kammer- og barokkensembler.

«Løs jakke»

Som et motstykke til den klassiske kirkemusikken har det også vært innslag fra kjente musikaler. I Hana kirke i Stavanger 4. april sto en av sangene fra rockeoperaen «Jesus Christ Superstar» på repertoaret. Tveit ser ikke bort fra at en sjanger som hip hop også kan dukke opp underveis.

– Vi har ikke noe hip hop så langt, men det hadde vært spennende. Vi ser på dette som et pilotprosjekt nå i vårsemesteret, og har «løs jakke».

LES MER:

---

Lørdagskonserten

  • Konsertserie i regi av Den norske kirke.
  • Hver lørdag klokken seks strømmes en ny konsert fra en av landets kirker via Facebook.
  • Første konsert var 28. mars fra Fredrikstad domkirke.
  • Responsen har vært god, ifølge arrangørene. Konserten 18. april hadde en rekkevidde på cirka 16.000 personer, med 12.000 minutter avspilt. Påskeaften-konserten hadde rekkevidde på 20.000 personer og 15.000 minutter avspilt.

---

Les mer om mer disse temaene:

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur