August Strindbergs okkulte krise
Han ofra litteraturen, helsa og ekteskapet. Alt for å lage gull.
Den 14. mai er den hundre år sidan August Strindberg døydde – den svenske forfattaren som nyskapte både det svenske språket og det europeiske dramaet. Strindbergs liv var i seg sjølv eit dramastykke. Forfattaren av meisterverk som Ett drömspel og Till Damaskus I-III var på eit tidspunkt heilt uinteressert i å skrive litteratur. I staden ville han bli vitskapsmann. Og det var ein ting han ville mest av alt. Strindberg var besett av tanken på å lage gull.
Alkymi kallar vi det, gullmakarkunsten, ein okkult «kunnskap» som går attende til den mytiske oldtidsegyptaren Hermes Trismegistus. At det skulle vere mogleg å lage gull, gjerne av bly, var ein tanke som stod sterkt langt utover i mellomalderen. Mange av alkymistane la grunnlaget for det vi i dag tenker på som moderne kjemi.
Opplysingstida tok likevel ikkje fullstendig knekken på alkymien. I det heile var det stor interesse for okkult vitskap, og Sentral-Europa såg ei form for okkult «vekking» på slutten av 1800-talet. Då Strindberg flytta via Berlin til Paris på midten av 1890-talet, fanst det tusenvis av menneske som såg på alkymien som den nye vitskapen – og okkultismen som den nye religionen. Den svenske forfattaren var neppe åleine då han kjente ei sterk dragning mot dei okkulte ideane som rykte nærmare inn på kroppen.
Bestill abonnement her
KJØP