Trivielt om kona til C. S. Lewis

Forholdet mellom C. S. Lewis og Joy Davidman er blitt udødeliggjort gjennom teaterstykket og filmen ­Shadowlands. Denne gangen er resultatet langt fra bra.

Få ville husket amerikanske Joy Davidman som forfatter om det ikke hadde vært for hennes ­ekteskap med den langt mer berømte C. S. Lewis. Han var en litteraturprofessor ved Oxford – ­senere Cambridge – som hadde blitt kristen tidlig i 30-årene, og var verdenskjent for sine originale bøker om kristen tro. Han skrev dessuten science fiction for voksne og fantasylitteratur for barn. Ikke minst det siste har gjort at hans berømmelse ikke har minket med årene etter hans død.

C. S. Lewis levde i en mannsverden. Han var ugift, bodde sammen med sin alkoholiserte bror, og hadde sitt sosiale liv knyttet til intellektuelle og litterære venner.

Brevveksling og ekteskap

Joy Davidman hadde selv bakgrunn som ateist og kommunist. Hun var blitt kristen i voksen alder, og bøkene til C.S. Lewis hadde betydd mye for hennes åndelige utvikling. Hun begynte å skrive til Lewis i januar 1950, og de to brevvekslet jevnlig etter dette.

I 1952 reiste Joy til England og møtte Lewis for første gang. I 1953, da fraskilt fra ektemannen­ Bill Gresham, kom hun tilbake til England med sine to sønner.

C. S. Lewis giftet seg proforma med henne i 1956 for å hindre at hun og sønnene ble utvist fra England. Året etter fikk Joy kreft, og de to ble viet kirkelig på sykehuset. Det gikk ennå tre år før Joy døde, og de levde sammen som mann og kone disse årene. Da hun døde gikk Lewis inn i en depresjon som han beskrev i boken A Grief Observed (på norsk: En sorg som min).

Forholdet mellom Lewis og Joy Davidman ­inneholder mystikk, romantikk og tragedie som har inspirert mange til å dikte videre. Hva skjedde­ egentlig? Var det ekte kjærlighet? Hvem var denne kvinnen som kapret C.S. Lewis?

Konstruerte dialoger

Patti Callahans roman Mrs. Lewis er skrevet i USA, og raskt oversatt til norsk språkdrakt. Boka er skrevet i jeg-form. Det er Joy selv som forfatteren lar føre ordet. Vi blir med inn i hennes tanker, og i hennes tolkning av det som skjer. Hvert ­kapittel er ­utstyrt med et sitat fra Joy, som oftest­ fra hennes ­sonetter skrevet samtidig med at forholdet til C. S. Lewis utfoldet seg. Vi får også flere utdrag fra brevene de skrev seg imellom.

Patti Callahan er, ifølge omslaget, en rutinert romanforfatter med flere priser på merittlisten. Hun har gjort et omfattende research for å skrive denne boken. Utgangspunktet burde altså være det beste. Likevel er resultatet langt fra bra.

Fortellingen er i stor grad drevet fram av ­dialoger, noe som kanskje er det vanskeligste man kan skrive. For gode dialoger skal puste av liv, slik mennesker i det virkelige liv møtes, ­snakker sammen og skilles. Dialogene i Mrs. Lewis oppleves som litterære konstruksjoner.­ Og de følges av klisjeer som: «Han vippet med ­hatten som svar.» «Han stanset og pustet ut.» «Jack lo og lente seg over stokken med det velkjente glimtet i øynene.» «Jeg smilte og ristet på ­hodet.» «Jeg kjente en skjelving i brystet.» «Det fikk meg til å smile.» Alle disse eksemplene er hentet fra en helt tilfeldig side i boka.

Ingen undertekst

Selv om denne boka tar for seg alle de rystende hendelsene i hovedpersonenes liv på 1950-tallet; alkoholisme, utroskap, ekteskaps­brudd, pengeproblemer, oppbrudd, kjærlighet, sykdom og død – er det ingenting som ryster leseren. Joy, og i enda større grad Lewis, framstår som personer uten dybde.­ Vi leser at Joy opplever det forferdelig at ektemannen Bill kommer hjem beruset etter enda en utroskaps­affære, men det er ingenting i beskrivelsen som får meg som leser til å føle ydmykelsen og frustrasjonen på kroppen.

Kanskje er problemet at alt sies – eller tenkes­ – helt ut. Det finnes ingen antydningens kunst i teksten. Det finnes ingen undertekst. Alt forklares, og dermed forflates. Det som beskrives oppleves trivielt. Og kanskje det er derfor det kan betegnes som triviallitteratur.

Patti Callahan er rett og slett ikke en god nok forfatter til å matche stoffet i romanen hun skriver.

Innblikk i historien

For de som er opptatt til forfatterskapet og livet til C. S. Lewis vil det antakelig uansett være av interesse å lese denne boka. For til tross for sine åpenbare litterære svakheter, gir den et interessant innblikk i forholdet mellom Joy Davidman og Lewis. Den forteller hele historien fra de første brevene forente dem og fram til døden skilte dem. Ti år som falt samtidig med at Lewis skrev sine berømte Narnia-bøker.

Selv om bildet som tegnes er idylliserende og ganske overflatisk, gir det innblikk i historien slik den i det minste kunne sett ut fra Joys side.

Per Eriksen

Per Eriksen