Anmeldelser

The Plot Against America viser en gradvis dehumanisering av USAs jøder

En rystende, fascistisk maktovertakelse skildres fra barns øyehøyde i The Plot Against America. Men er beskrivelsen for polert?

I 1927 ble han førstemann til å fly nonstop over Atlanterhavet, i flyet Spirit of St. Louis. Fem år senere fikk folkehelten Charles Lindbergh internasjonal oppmerksomhet da sønnen hans ble kidnappet, og deretter funnet død. Det er mindre kjent at det var en gjensidig beundring mellom flyveren og Hitler-Tyskland.

Amerika først

Lindbergh var motstander av amerikansk innblanding i det som skulle bli andre verdenskrig, han uttrykte antisemittiske holdninger og samarbeidet politisk med industrimagnaten Henry Ford. Sistnevnte produserte, i tillegg til biler, anti-jødiske utgivelser, han publiserte blant annet det forfalskede propaganda-skriftet Sions vise protokoller. Slike holdninger hadde nedslagsfelt i mellomkrigstidens USA, nazistiske foreninger som German American Bund talte titusener av medlemmer. «America first» var et slagord ment å holde landet utenfor internasjonale anliggender.

Trump-aktuell?

I Philip Roths roman Konspirasjonen mot Amerika (2004) lar han Charles Lindbergh vinne presidentvalget mot Franklin D. Roosevelt i 1940. Øvrige personer og hendelser er hentet fra virkeligheten, historien er selvbiografisk: Hovedpersonen heter Philip, faren Herman er forretningsagent, moren Bess hjemmeværende, de bor i New Jersey-forstaden Newark, et nabolag preget av italienere, svarte og jøder.

I 2016, da en kjendis vant presidentkampanjen med «America first» som slagord, fikk Roths bok fornyet aktualitet, og serieversjonen av romanen har etter alt å dømme blitt virkeliggjort på grunn av Donald Trumps presidentskap.

LES OGSÅ: Philip Roth døde i 2018. Han fikk aldri Nobelprisen, men går inn i historien som en av de største

Ulmende

Det er juni 1940 og stigende materiell velstand i middelklassefamilien i Newark. Men noe ulmer. På radio henges jøder ut som krigshissere, de skal ha forårsaket den pågående konflikten i Europa. Charles Lindbergh holder tale om å sette USA først, stående utenfor flyet som gjorde ham kjent. «Det er mye hat der ute», sier faren Herman. «Han vet akkurat hvordan han skal utnytte det».

I seks episoder avlegger vi familien Levin besøk på ulike tidspunkter gjennom første halvdel av 1940-tallet. Fortekstene forteller om bombetokt, Neville Chamberlaines mislykkede fredsavtale og marsjerende unggutter. Stemningen er illevarslende.

FLERE DIGITALE KULTURTIPS: Åste Dokka anbefaler podkasten Nomad, som gir dybdeintervjuer med teologiske tenker som Janet Williams og Rowan Williams

Innsnevring

Det er ikke slik at Gestapo-lignende styrker kommer bankende på døra umiddelbart etter Lindberghs overtakelse. Levin-familien opplever i stedet en gradvis innsnevring av rettigheter, de føler seg mer og mer som fritt vilt.

Fremmedfrykten splitter også familien: Slektningen Evelyn (Winona Ryder) innleder nemlig et forhold til den kontroversielle sørstats-rabbineren Bengelsdorf (John Turturro). Bengelsdorf samarbeider med Lindbergh-administrasjonen og fremstilles som en godtroende opportunist, en som sviker sitt eget folk.

Troskap

«Hvem tror han at han er? Moses?» «Vil han selge israelittene tilbake til farao?» er reaksjonene fra Levin-familien når de hører ham på radio. Det brukes mye tid på jødisk identitet i serien, her sekvenser fra sabbat og synagoger og diskusjoner om opprettelsen av et jødisk land og forskjellen mellom mishna og talmud. Herman Levin insisterer på muligheten av og både være jødisk og amerikansk. Det er Lindbergh som er uamerikansk. Skoleguttene i Levin-familien lover troskap til det amerikanske flagget med selvfølgelighet.

Serien viser altså en gradvis dehumanisering av jøder, på en mer skildrende enn fortellende måte. The Plot Against America er mer stemningsrapporterende enn plott-drevet, med følelser fremfor cliffhangers. Det er som om verdenshendelsene familien ser på Filmavisen (ghettoer, konsentrasjonsleire, bombing) kommer nærmere og nærmere.

Tidsriktig

Der Roths roman var konsekvent i sin skildring fra en syvårings perspektiv, tar serien oss ut av New Jersey. Vi er med på romantikk under London-blitzen, til krigsskip og militære treningsleirer. Budsjettet er høyt, det må ha gått med betydelige ressurser til alle de tidsriktige kostymene, statistene, bilene og de svevende kamerakjøringene.

1940-tallet portretteres slik vi kjenner det fra film, med hatter, frakker og sigaretter. Hadde produksjonen hatt godt av å skape et tiår med mer selvstendig identitet? De standardiserte virkemidlene og den kostbart utseende stilen truer av og til med å spenne beina under budskapet. Den polerte stilen harmonerer dårlig med den truende stemningen.

Isnende

Når serieskaperne sammenstiller arkivklipp av flyalarmer og bombetokt med innspilte scener av opptøyer og vold i amerikanske forstadsgater, er imidlertid effekten isnende. Og med en sittende president i åpenlys flørt med verdens mest totalitære diktatorer, er The Plot Against America en mer enn betimelig advarsel, og en troverdig beskrivelse av at katastrofen ikke kommer over natta, men snikende, over tid.

---

The Plot Against America

  • TV-drama i seks episoder, laget av David Simon og Ed Burns
  • Etter en roman av Philip Roth
  • Med: Winona Ryder, Joe Kazan, Morgan Spector, Anthony Boyle, John Turturro m.fl.
  • HBO Nordic 2020

---

Les mer om mer disse temaene:

Einar  Aarvig

Einar Aarvig

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser