Sympati med Satan

Uvanlig grøsserhistorie om ondskapen i oss alle.

Den underlige og grønnkledde familien Korp flytter inn i Prestegården. 15 år gamle Onu aner en sammenheng mellom byens mystiske grotte og innflytterne. Finnes det virkelig en svartebok gjemt inne i grotten? Og er grotten egentlig djevelens hule?

Ondskap

Lars Mæhle har skrevet en rekke bøker for både voksne, barn og unge. I Djevelen vil alltid finne deg introduserer han oss for den lille bygda Storsjøen, der de tre vennene Onu, Alex og Irmelin prøver å løse mysteriet om ­grotten. Takket være Mæhles suggererende skrivestil ruster leseren seg opp til samme oppdrag.

Djevelen vil alltid finne deg kan ved første øyekast virke som en vanlig grøsserhistorie, men den skiller seg ut ved at leseren får en aktiv rolle i romanen. Vi får vite at når boken åpnes, begynner djevelens avkom å manes frem, og Mæhle spør oss indirekte om vi selv klarer å finne ut hvem som er djevelens barn. ­Forfatteren skaper rom for både leserens egen fantasi og for ettertanke.

Definisjonen av «ondskap» er nemlig ikke alltid like klokkeklar i denne boken, og vi må ta stiling til flere former for ondskap. Både egoisme, løgn og den enkeltes subjektive opp­fatning av ondskap ligger gjemt under flere lag av ubesvarte spørsmål. Og en av de største gåtene forblir uløst: Er ondskap noe man lærer eller er det
medfødt?

Valg

Samtidig roter ikke Mæhle seg bort i filosofiske fallgruver, men formidler heller ideen om at det alltid finnes et valg. Dette gjør han gjennom kontrastfull symbolikk. Vi lærer tidlig at bokens hovedkarakter og fortellerstemme, Onu, skiller seg ut fra vennene sine. Han får ­spesielle syn og drømmer som ofte ­stemmer med virkeligheten. En av disse drømmene ­viser en båt ved vannet, som Onu selv oppfatter som en slags fluktvei. Samtidig er ild det elementet som oftest blir referert til i historien, og ­handlingen foregår ironisk i Storsjøen. Verken Onus ­drømmer ­eller navnet på bygda virker tilfeldige. Kan vi ­forstå denne kontrasten mellom ild og vann som kampen mellom det gode og det onde?

I så fall blir dette spesielt virkningsfullt ved bokens start og slutt. Vi leser innledningsvis om «Hjarteslaga til det svarte fosteret» som sakte våkner til live når vi åpner boken. I ­epilogen beskrives derimot brannen som «ligg og ulmar i alle menneskehjarte.» Det er altså vårt eget valg om vi lar ilden i hjertene våre blusse opp eller om vi slukker det. Vi kan velge veien langs vannet, eller bli værende i brannen. Eller er det motsatt? Er vi kanskje feige hvis vi flykter fra flammene? Slik Onu må ta flere valg gjennom boken, blir også leseren utfordret til å tolke ­historien på ulike måter. Og alt dette får Mæhle elegant frem uten noen form for moralpreken eller påtvunget budskap.

Gjennomført fantasy

Djevelen vil alltid finne deg er både troverdig og spennende, og ­Mæhle klarer å finne balansen mellom fantasi og ­virkelighet. På tross av sitt overnaturlige ­univers, krever slike romaner en logisk opp­bygging for å overbevise. Her lykkes Mæhle med å skape en rød tråd gjennom hele historien, som leseren kan følge uten å måtte løse en eneste floke på veien.

Selv om man ikke skal dømme boken ­etter omslaget, hadde undertegnende sterke ­fordommer på grunn av denne bokens omslag. Leseropplevelsen ble heldigvis overraskende positiv, og vil trolig treffe enhver tenårings ­brennende hjerte.

1

1

1