Stående applaus for julegospel

Carola var innom folkemusikk, jazz og salmer, før hun fikk et fullsatt Oslo konserthus på bena i en feiende gospelhyllest til julens hovedperson.

Mandagens konsert startet så stille som mulig med lette kontrabassanslag fra Carolas nye kjæreste, musikeren Jimmy Källquist (44), før den fire år eldre artisten entret scenen i lang, mørk kjole og stemte i «Long Time Ago In Betlehem». Deretter fulgte «Mary's Boychild» og «Nå tennes tusen julelys». Og de 1500 i salen, de satt også som tente lys. Carola har vært en lysende stjerne på underholdningshimmelen, også i Norge, siden hun slo igjennom med et brak under Melodi Grand Prix i 1983 med «Främling».

Best på gospel

32 år senere er hun fremdeles relevant som pop-artist, men hun er aller best på gospel og julesanger innenfor et bredt sjangerregister. Konserten i Oslo konserthus ble et møte med en tvers igjennom profesjonell artist, men også et møte med en kvinne som ikke var redd for å dele sin sårbarhet, og sin fremdeles tydelige kristne tro. Hun har måttet tåle fleip og hån, dessuten brent seg på et opphold på Livets Ord, men likevel ikke latt det få rokke ved den evangeliske kristendommen hun ble kjent med da hun sang i gospelkoret Credo før hun slo igjennom.

Huser flyktninger

«Jeg har hatt mange bra julaftener, men også noen dårlige», sa 48-åringen fra scenen. Livets skyggesider skulle ikke bli borte i det stemningsfulle juleskimmeret. Fra underet i stallen i Betlehem, og flyktningene Josef og Maria, dreide temaet i retning dagens flyktninger som Carola nå har huset i Stockholm fullt av, nærmere bestemt ni stykker.

Carola er blitt kalt gladkristen, men sannelig er hun også en god kristen i betydningen nestekjærlig. En helt ny sang, «I Can feel Your Pain», inspirert av møtet med flyktningene hun er blitt kjent med i hjemmet i Stockholm, med hennes egen tekst og melodi av kjæresten Jimmy, ble en sterk opplevelse.

Troverdighet

Kvinnen på scenen utstrålte et engasjement og en troverdighet man sjelden opplever hos artister av hennes kaliber. Det handler om så vel den tydelige forkynnelsen, som oppfordringen om å ta vare på hverandre, enten det gjelder flyktninger, familie eller folk vi møter på vår vei. «Sammen er vi uslåelige», sa Carola. Da hun sang «Himlen i min favn», til sin egen melodi og Erik Hillestads tekst, skinte de levende lysene på scenen ekstra sterkt. Da hun tolket Billie Holidays «God Bless The Child» med eminent jazzfølelse, viste hun nok en gang sin allsidighet.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Morens siste spørsmål

Da hun fortalte hvordan moren på dødsleiet plutselig våknet fra komaen, og spurte: «Hvordan skal det gå med deg, da, Carola?». Og hun svarte: «Alt kommer til å bli bra, mamma», resulterte det i en sang hun skrev med nettopp dén tittelen. Under fremførelsen ble den en påminnelse om livets forgjengelighet, men også håpet om at det finnes noe mer etter livet på jorda.

Främling

Gospellåten «Oh, Happy Day» fikk publikum lengst frem på stolsetene. Da Carola fulgte opp med en rocka gospelversjon av «Go Tell It On The Mountain», hvor hun levde seg så inn i musikken at de tynne og høye hælene hennes virkelig fikk kjørt seg, kom hele konserthus-publikummet på bena. Et ekstranummer med en omarrangert versjon av «Främling», holdt koken oppe. Sangen minnet oss om det som var starten for artisten Carola, men også at flyktningproblematikken hun nå brenner for ikke er av ny dato.

Skandinavias kanskje fremste entertainer leverte en julekonsert med stemning, stil, litt show, og mest av alt en fremdeles like aktuell nyhetsrapport fra stallen i Betlehem.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

1

1