Snusfornuftig eventyr

Etter en sommer som årets, kan man forstå tittelen Det grønne treet som en bittersøt spøk.

Det ligger da også en samfunnskritikk i denne boka, om enn ikke på klimapolitikk. Skjønt hvem vet om det kanskje kan være klimaendringer som ligger bak at det er ett eneste av de mange epletrærne i denne boka, som nekter å felle bladene sine om høsten slik de andre gjør. ­Årsaken forteller boka ikke noe om. Den bare formidler dette merkelige fenomenet i Snippen, den lille landsbyen i hjertet av Epledalen, der ett av trærne forble grønt, da alle de andre trærne mistet bladene sine for vinteren.

Magi

Max Estes skildrer i tekst og bilder hva som skjedde da dette­ merkelige fenomenet ble kjent. Diskusjonen lokalt hinter til typiske tendenser: Pensjonist­ene så det som et dårlig tegn. Barna trodde det var magi. Mens stedets gjødselprodusent mente at det var deres utmerkede produkt som gjorde treet så sterkt.

Men det er ikke her vi finner bokas poeng. Det viser seg når ryktet om dette ene, merkelige treet når ut i verden. Dette «setter Snippen på kartet» som det heter så kjekt i markedsføringskretser, og nysgjerrige tilreisende begynner å flomme inn over det vesle stedet. Effekten er skremmende. Alt blir påvirket av dette og selv om det er stas i starten, tar det ikke lang tid før innbyggerne blir klar over at det også er mange problematiske ­sider ved invasjonen.

«Happy ending»

Det er ikke vanskelig å lese Estes' kritikk av samfunnets hang til å styrte i flokk etter sensasjoner, men før folka i Snippen rekker å løse problemet, viser det seg at det bærer løsningen i seg selv: En ny sensasjon fanger alles oppmerksomhet og hordene styrter dit isteden. Sånn sett sikrer han seg en «happy ending» på historien sin, når freden igjen senker seg over den lille epledyrkerbygda.

Bokskaperen Max Estes er amerikaner bosatt i Norge siden 2009. Da han kom hit, hadde han jobbet mest med tegneserier, men i Norge kom det etter hvert en rekke bildebøker fra hans hånd. Noe av tegneserienes grafiske preg har fulgt med over i bøkene. Han jobber fram forenklede figurer, til dels framstilt som siluetter, til dels halv-abstraherte. Som i denne boka, der epletrærne er runde baller med streker og prikker for å illudere greiner og frukt og personene ofte er framstilt i en form for vridd profil slik man ser på gamle egyptiske relieffer. Illustratøren har også fjernet leddene fra figurene, slik at bein og armer ligner pølser av plastelina. Dette, i kombinasjon med at innbyggerne i Snippen er dyr i menneskeklær, gjør at fortellingen overlater en hel del til lesernes fantasi.

Smakfullt

Bildene fyller hele boksidene. Teksten, som er presis og kortfattet, er plassert på bildene. I kombinasjon med smakfullt avstemt fargebruk gjør dette at boka som bildebok fungerer veldig godt. Man kommer på en måte helt inn i bildet. Fullt så heldig er det ikke at enkelte av bildene som utgjør samme oppslag, åpenbart er ­laget som to separate bilder, slik at det oppstår en logisk glipp i overgangen mellom dem.

Som fortelling betraktet er jeg litt usikker på hvor vellykket denne boka er. Den vekker minner om Alf Prøysens historie om den vesle bygda som glemte at det var jul. Sånne utrolige ting, som å glemme jul, og et tre som glemmer å felle bladene sine, kan være artige tankeeksperiment. Jeg sitter likevel med en følelse av å være litt snytt etter denne historien om epletreet.

Belæring

Det morsomme tankeeksperimentet, som man faktisk ble nysgjerrig på å få vite en løsning på, var bare et påskudd. Den egentlige hensikten var å si noe om at hysteriet som oppstår rundt sånne rariteter er ganske dumt, og samtidig vise hvor vanskelig det er å verne seg mot det. Dermed fisler det eventyrlige ut i ingenting, mens vi sitter igjen med en litt snusfornuftig belæring om massemedienes uheldige sider. Skjønt med litt velvilje, kan man tenke at leseren selv står fritt til å dikte forklaringen på treets egenart og da blir det jo akkurat så eventyrlig som man vil.

Marianne Lystrup

1

1