Snurrig i kortformat

Marit Kaldhols Mjølketannmuseet er en snodig samling fortellinger.

Mjølketannmuseet er 27 korte tekster skrevet i en form for mellomrom, et slags tåkelagt landskap mellom natur og kultur. De er snodige, snurrige, absurde, surrealistiske, og bærer alle i seg ulike varianter av fortellinger om nære relasjoner.

Ikke akkurat pryd

Det blir tydelig ganske tidlig: I denne boken kan mye skje. En kvinne føder en fisk med den største selvfølgelighet. En annen kvinne gifter seg med en hund. Et barn med skråstilte tenner selges på auksjon. En mor sperrer barna sine inne i bur. Tekstene viser tydelig ubehagelige og dyriske sider ved mennesket, drifter som representerer egenskaper ved mennesket de færreste ville sagt var til pryd.

Mor-barn-relasjonen går som en rød tråd gjennom boka. Flere av Marit Kaldhols tidligere utgivelser har kretset rundt forholdet mellom mor og datter. Mjølketannmuseet er intet unntak. Mor-barn-forholdet er bokas grunnfjell. Fortellingene er i stor grad varianter over dette temaet. Det er en av grunnene til at boka slutter å overraske etter hvert. En kvinne føder en fisk, en annen legger et egg, en tredje forløser en klump. Barna håndteres med stadig nye momenter av absurditet.

Les alt fra Bøker her

For absurd

Og det er nettopp det absurde som både er morsomt og forutsigbart i denne boka. Det oppleves ikke påtatt, mer som at det blir for mye på et punkt. Slik at det absurde virkemidlet ikke klarer å fornye seg selv i enkelte passasjer av boka. Derfor er Kaldhols beste tekster utover i Mjølketannmuseet de som bryter med forventningene. Et eksempel er «Blodspor», som starter slik: «Ei kvinne gir bort hjartet sitt til ein mann. Han set tennene i det, et grådig, et seg mett.» Teksten er på litt under en side og bryter både formmessig, tempomessig og innholdsmessig med flere av de foregående tekstene. Det er et kjærkomment brudd. Også teksten om moren som har et hat i veska, deler det i to og legger det på brødskiva til barnet sitt, er en tekst som bryter på samme måte.

Opplevelsen av intensitet har også å gjøre Kaldhols fortettingsgrep. Hendelser som utspiller seg over flere år er sammenskrevet i komprimerte og ladede fortellinger.

Som masker

Kaldhols nynorsk er som vanlig en sang. Tekstene er fulgt av tre illustrasjoner av Justyna Nyka, en illustratør som har samarbeidet med Kaldhol gjennom flere utgivelser. Illustrasjonene, som er gjort med et røft uttrykk i svart og hvitt, består av ansikter og natur. Motivene minner om masker med klare, markante uttrykk, og de tar opp i seg følelsene som burde vært uttrykt i de (faktisk) relativt kalde og rasjonelle karakterene i de ulike fortellingene. Særlig forsideillustrasjonen uttrykker dette på en god måte.

Mjølketannmuseet er en intens leseopplevelse. Aller best er den nok i små porsjoner.

Karen Frøsland Nystøyl

Karen Frøsland Nystøyl