Anmeldelser

Scandiavian Star viser problemet med true crime: Sjeldent noe nytt blir avslørt

Dokumentarserien om Scandinavian Star sorter under true crime og har voldsomme virkemidler. Men kommer den nærmere sannheten om brannen som tok 160 menneskeliv?

«Sannkrim kan styrke rettsikkerheten», men har samtidig blitt «kritisert for å være ufølsomme overfor ofrene og deres familier», heter det seg på den norske wikipediasiden om true crime, sjangeren som bruker dramatiske virkemidler for å belyse virkelige kriminalsaker. Mord fascinerer skapere og publikum mest.

Fra flyplass til strømming

I utgangspunktet var utlegningene noe forfattere og litterært anlagte journalister befattet seg med. Ekte historier om ekte drap - fortalt med teatralske virkemidler var lenge forbundet med pocketbøker på flyplasser, ofte om seriemordere og kultledere som Ted Bundy og Charles Manson.

Med suksesser som podkasten Serial og Netflix-serien Making of a Murderer gikk sannkrimen digitalt og i dag er sjangeren både et globalt og et lokalt fenomen. Norske produsenter har allerede laget strømme-sannkrim av sakene om Arnfinn Nesset, Birgitte Tengs og Orderud-drapene.

LES OGSÅ: Dokumentarfilmen iHuman handler om kunstig intelligens og kan strømmes umiddelbart, etter kinoenes koronastenging

Mordgåte

Det overrasker få at Scandinavian Star-ulykken nå har blitt dansk-norsk-svensk krimdokumentar. Tragedien var ufattelig, 160 mennesker, blant dem et ufødt barn, døde i den påsatte brannen påsken 1990. Ingen ble dømt, men de danske eierne og den norske kapteinen ble dømt til kortere fengselsdommer for manglende sikkerhet om bord. En av rederne rømte Danmark for å slippe sin seks måneder lange straff, og vendte tilbake da dommen var foreldet.

Skylden for ildspåsettelsen er imidlertid uløst.

«Serien prøver å komme nærmere et svar på hvem som kan ha tent på skipet. Men den handler like mye om de pårørende og etterlatte», heter det i en pressemelding fra NRK. Og ved å la overlevende og etterlatte fortelle om sine opplevelser om bord og i tiden etterpå, unngår produksjonen beskyldninger om ufølsomhet og sensasjonsjag.

Profittjegende eiere

Scandinavian Star inneholder både gravejournalistikk og bevegende intervjuer med mennesker som fikk tragedien tett på livet. Av og til glir grepene over i hverandre, som når en bordtennisspiller fra Sunnmøre rystet forteller om at han fikk slukket et innledende branntilløp, men at de ikke ble tatt på alvor. Det er prisverdig at historien fortelles fra ofrenes synsvinkel, den tretti år gamle ulykken fremstår som en relaterbar katastrofe og ikke bare som abstrakt faktakunnskap. Vi har hørt om Scandinavian Star i tre tiår, men mer om etterforskning og erstatninger enn vitnesbyrd fra de som faktisk var til stede.

Av snekkere, billettører, taxfree-ansatte og forsikringsagenter blir vi fortalt om et uferdig oppusset skip i elendig stand, fullt av malingsspann, søppel, rotter og kakerlakker. Var det jaget etter profitt som fikk skipet til å legge ut for tidlig? Og har dette jaget noe med brannstiftelsen å gjøre?

LES OGSÅ: Hunters lager underholdende hevnhistorie av folkemord og nazisme. Kommer den unna med det?

Voldsom

De snakkende hodene er supplert med datagrafikk, den mest benyttede er en rømningsplan der passasjerenes bevegelser under brannen illustreres med blinkende lys. Det gjøres også diskré bruk av rekonstruksjoner, produsentene har gjenskapt flyktende mennesker i røykfylte korridorer på antydende vis, vi ser for eksempel aldri skuespillernes ansikter. Det er brukt betydelige ressurser på å gjengi knitrende og brusende lyder av brann og røyk.

Musikken er voldsom og overlater ingenting til seeren. Her blir man fortalt akkurat hva man skal føle og tenke.

Slike virkemidler er kanskje nødvendige for å trenge gjennom støymuren i dag, men det er lett å tenke at serien hadde vært tjent med et mer avdempet uttrykk.

Oppklaring?

Utfordringen med sannkrim er at den sjelden bringer nye avsløringer til torgs. Hadde nye opplysninger vært tilgjengelige, ville de vært allment kjente lenge før serieskaperne avsluttet sitt digitale etterarbeid. Kommer Scandinavian Star til å slutte på antiklimaktisk vis, som øvrig norsk (og internasjonal) true crime? Kun to episoder ble forelagt anmelderstanden, så det er umulig å svare på. Men disse to førsteepisodene hinter til en kasse med papirer i kjelleren på Politihuset på Grønland, så man kan alltids håpe på en avklaring.

Det hadde vært det mest respektfulle overfor etterlatte og overlevende.

---

Scandinavian Star

  • Dokumentarserie på NRK
  • Premiere 8. mars 2020
  • Seks episoder
  • Regi: Mikala Krogh

---

Les mer om mer disse temaene:

Einar  Aarvig

Einar Aarvig

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser