Jenta fra Flekkefjord har i stedet skrevet ti fengende pop-låter med forgreininger til viser, country, soul og R&B. Hun er utvilsomt et skikkelig singer-songwriter-talent. Et eksempel til etterfølgelse når det gjelder å finne andre musikalske uttrykk for troen enn tekstlige klisjeer og tradisjonell gospel- og lovsangsmusikk.
Reisebrev
Selv om flere tekster er tydelige uttrykk for nettopp Elisabeth Botns kristne tro, bærer ikke plata preg av å være et «kristent» album. Dette er små musikalske reisebrev fra ei jente som har mye på hjertet.
LES OGSÅ: – Kristenkulturen trenger mer variasjon
Ut i fra tekstene ser hun ut til å ha vært igjennom vanskelige ting, som hun tydeligvis har kommet igjennom. «Nothing Is Impossible», «Over This Mountain», «Change», «More To Discover» og «Patience» uttrykker en ærlighet til livets realiteter, et utpreget overlevelsesinstinkt, og en tydeligvis grunnleggende tro på at Gud er en trofast følgesvenn i tykt og tynt.
Vondt kan bli bra, slik solen får bre seg i låter som «Good Times» og «Some- thing Good».
Botn er dessuten flink til å formidle det hun har på hjertet i et tre-fire minutters låt-format. I stedet for lettvinte tekstklisjeer, benytter Botn enkle, kortfattede og nøkterne betraktninger hun har gjort seg. Tekstene oppmuntrer mer enn de lover.
Det virker som det er viktig for henne å kunne stå inne for hvert ord. Dét er forbilledlig, i en verden stappfull av ferdigtygde sang- tekster.
Særegen stemme
Det musikalske er ikke stort dårligere. Botn varierer tempoet og rytmen i låtene, innenfor et bredt musikalsk landskap.
LES OGSÅ: Her drives den kristne kulturen videre
Hun bruker den litt særegne, smånasale, men stilige stemmen, effektivt – men uten å overdrive. Rolige «Patience» og «The Secret» gir gåsehud. Gode musikalske medhjelpere som Johannes Groth (sønn til avdøde Jan Groth) og Tore Kulleseid, må ta sin del av æren.
Mer å gå på
At tre-fire av de ti låtene ikke har samme spenst og driv som resten, og kan bli litt stillestående, er ikke nok til å ødelegge det gode helhetsinntrykket. Det viser bare at Botn har mer å gå på. Fortsetter hun å gå sine egne veier, med den samme nysgjerrigheten og oppriktigheten til livet og musikken, kan hun fort bli en seriøs utfordrer til etablerte kapasiteter som Marit Larsen og Maria Mena.